Svar: Kød, fisk og frugt
20. februar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Janne
Mængderne af frugtmos skal være små, men du kan godt give en skefuld frugtmos på grøden, for at den så smager bedre. Således at din søn f.eks. får grød med frugtmos til et måltid og grøntsagsmos til et andet måltid.
Med hensyn til kød og fisk så er det godt at gå ud fra følgende:
- Kød og fisk koges eller steges i ovn. Pandestegning og panering undgåes.
- Fiske- og kødfars der købes færdigt har ofte et stort saltindhold, hvorfor det er uhensigtsmæssigt at give. Der er derfor bedre at lave farsen selv.
- Kød er nemmest at give hakket, da det kan moses med en gaffel. Det er muligt at få hakket kød af både okse, kalv, svin og kalkun og det er en god idé at skifte imellem de forskellige.
- Indmad (lever og hjerte) kan koges sammen med grøntsagerne. Da det er mere besværligt at findele og også sværere at tygge, kan man med fordel køre det igennem en persillekværn.
- Fisk tilberedes ligeledes ved kogning eller stegning i ovn. Det moses let ud med en gaffel.
- Det er godt at skifte imellem de fede fisk, som er f.eks. laks, makrel, sild og tun og magre fisk, som f.eks. er torsk, torskerogn, rødspætte.
Mængden af kød og fisk i en portion mos skal ca fylde 1/4.
God appetit og god fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske