Svar: Spørgsmål ang. min søns sovevaner
16. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Jeg synes det er en god idé at I forsøger med en lidt mere fast plan for dagen, det vil sige at I forsøger at arbejde på at stå op nogenlunde samme tid om morgenen, putte jeres dreng nogenlunde til samme tider i løbet af dagen, tilbyde mad til lidt mere faste tider og så putte ham til natten, til nogenlunde fast tid.
Det er meget normalt at børn i hans alder sover en sen eftermiddagslur, for så at gå lidt senere i seng og jeg tænker at en sådan rytme måske kunne ændre lidt på hans vågenperiode om natten.
Samtidig tænker jeg også at du måske skulle forsøge med en lille smule skemad, da han spiser rigtig meget mælk af flaske og søger dette mere om natten end om dagen. Måske han allerede har behov for lidt ekstra selvom han ikke er så gammel. Planen skal følges uanset om det er hverdag eller weekend.
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover videre, står op ca 7.30 (du skal altså tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han vågner ca her)
Formiddag 9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur, sover måske 1-1½ time
Frokost 12: Forsøge med lidt risgrød, majsgrød eller hirsegrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 med en flaske mme, sover 1½-2 timer, måske 2½ hvis du er heldig...
Eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme
Og sover så sin sene lur, måske kun ½ times tid 45 minutter
Aften 18: Forsøge med lidt grød af ris, majs, hirse. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme eller en flaske vælling kl. 20.30
Sen aften 24: Flaske med mme eller vælling
Nat 03: Evt. en flaske, men kan måske godt undvære, hvis I har fulgt ovenstående plan.
Når du putter ham til natten, så skal han sove i sin egen seng, evt. lægge ham i liften, hvis han stadig kan være der, hvis det virker trygt for ham. Alternativt kan I også bruge barnevognen indendøre om aftenen og så flytte ham over i hans seng, når han efter den sene flaske omkring midnat skal sove selv... Nogle forældre går faktisk også så langt som til at sætte hjul på tremmesengen, så den kan trilles lidt... det kan jo diskuteres, det vigtigste er vel at det virker og barnet lærer at sove i sengen...:o)
Nå, men I skal altså forsøge at putte ham, evt. give ham flasken imens han ligger i sin seng, så han ikke behøver blive flyttet og opleve dette skift. Put ham på siden og hold hænderne på hans krop, så der er lidt tyngde fra jeres hænder og han kan fornemme at I er der, vug ham evt lidt imens han ligger der, giv ham en sut og en sutteklud ved ansigtet. Læg ham om på ryggen, når han sover.
Jeg håber at ovenstående plan vil hjælpe jer videre og se hvordan en dag kan skrues sammen, så det forhåbentligt hjælper jer alle bedst. Du skal regne med at han har behov for at sove 4-5 timer om dagen og 10-11 timer om natten, ialt ca 15 timer i døgnet...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske