Brev:
Slut med sut og sprog
15. januar 2008
Alder:
18 mdr.
Slut med sut og sprog
Hej Helen.
Først... det går godt, nu er vi forhåbentligt over al sygdommen. Har lige afsluttet en gang skoldkopper og der er ingen tegn på noget nyt :-)
Et par gange er det sket at vores datter er puttet til lur uden sut, og dette er gået så fint at vi slet ikke har lagt mærke til at vi har glemt den... :-) Hun bruger slet ikke sut i løbet af dagen, tager den heller ikke selv, hvis hun finder en. Hun får sut til natten og har et par ekstra sutter i sengen, men vanligvis har hun ikke længere sutten i munden, hvis vi kigger til hende, heller ikke når hun vågner om morgenen.
Mon det stille og roligt er tid til at slutte med sutten,og hvordan gør man det så lettest? Hun er rigtig glad for sin dyne, som oftest er den der bliver brugt til trøst, dynen har hun også med i vuggestuen, for det er nok mest der jeg er bekymret for, hvis hun mangler sutten.
Og så et kort spørgsmål om sproglig udvikling, hvad skal en 18 måneder kunne? Mange siger at hun er ufattelig dygtig, men jeg har ikke noget at sammenligne med og tænker at hun er fint alderssvarende. Hun har rigtig mange ord, dog ikke helt rene, men benævner alle ting hun kommer i nærheden af, hvis hun ikke ved hvad det hedder spørger hun og gentager så. Hun forstår alt, følger opfordringer som at finde hagesmækken eller håndklæde. Hun er såsmåt begyndt at sætte to ord sammen og forbinder ting med hinanden f.eks. far arbejder, farmor hjemme, Emma støvsuger osv.