Svar: Mælk nok? - 7 mdr.
20. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære R
din søn ligger nok lige i underkanten af hvad hans behov er mht væskeindtag, men det kommer igen an på, hvormeget han får hos dig om aftenen og natten. Man kan godt forestille sig at du har en god portion mælk til ham om aftenen og natten og at han her spiser og "tømmer" godt fordi der om natten er mere 'ro på'.
Du kan umiddelbart ikke gøre så meget andet end at tilbyde ham væske og mmælk i løbet af dagen, også imellem måltiderne. Øvelse gør mester og han vil efterhånden blive bedre til det.
Med hensyn til amning og afvisning af brystet, så er der nogle bør der i 7 mdr.´s alderen vælger amningen fra. Man kan som forædre vælge at følge dette, men hvis man fortsat lægger barnet til, så vil barnet ofte også fortsætte amning, da det jo er det mest trygge barnet kender. Man skal som mor bar vide, at det bliver dig der på et tidspunkt skal sige fra, du kan ikke regne med at din søn gør det igen.
Der kan være mange grunde til uro om natten. Barnet kan naturligvis være sultent, men børn sover også meget uroligt og skifter imellem den lette og den dybe søvn tit. Det er derfor normalt at barent laver suttelyde, småklynker osv. om natten, uden at dette er tegn på at barnet skal have mad. Derimod kan man med fordel afvente og se om barnet falder til ro af sig selv, hjælpe det med at skifte stilling, give det lidt vand og putte igen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske