Svar: Rød numse og tomater, kiwi, rosiner
14. januar 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Karoline
Det er meget normalt at børn kan få rød numse og reagere på både kiwi og tomater, så hvad der lige er synderes hos jer er svært at sige. Appelsiner og mandariner kan forøvrigt også gøre det og det er jo lidt sesson nu...
Det er lidt tankevækkende at lægen nævner mælken, og jeg synes faktisk I skal prøve at holde lidt pause med almindelig mælk. Ikke kun på grund af de øreproblemer du nævner, men fordi han har så meget gang i maven som han har..
Måske har han lidt laktoseintolerance. Laktose findes naturligt i alle mælk og mælkeprodukter, uanset om mælken kommer fra ens mor, en ko, en hest, en giraf eller... - uden sammenligning i øvrigt:o) De syrnede mælkeprodukter tåles ofte bedre end andre mælkeprodukter, da de har et lavere indhold af laktose og derfor vil nogle der ikke tåler mælk så godt, f.eks. godt kunne tåle de syrnede mælkeprodukter.
Laktoseintolerans kaldes også laktosemalabsorption og det er ikke en allergisk fødevareoverfølsomhed, som mælkeallergi f.eks. er. Ved laktoseintolerans har man for lidt af enzymet laktase i tarmen. Enzymet spalter laktosen, så den kan optages fra tyndtarmen. Hvis enzymet kun findes i små mængder eller slet ikke, passerer laktosen fra tyndtarmen videre til tyktarmen, hvor laktosen ikke kan optages, men nedbrydes af bakterier. Dette giver barnet ondt i maven, hyppigt afføringer og diarré. Det er ubehageligt, men ikke farligt. Du kan læse mere om det på Astma og Allergiforbundets hjemmeside.
Mellemørebetændelse sættes med jævne mellemrum i forbindelse med mælkeallergi. Men det er meget vigtigt at man ved at væske i mellemørerne og mellemørebetændelse ikke er et symptom på mælkeallergi. Der har været meget fokus på dette, netop fordi man fejlagtigt har sat deres børn på diæt uden at der var grund til det, simpelthen fordi forældre har troet at de ved at fjerne alle mælkeprodukter kan fjerne mellemørebetændelse, men sådan er det ikke.
Dog er det sådan at man har påvist en sammenhæng mellem mælkeallergi og mellemørebetændelse hos børn der samtidig har andre symptomer på allergi, især fra luftvejene. Det lyder således som om at lægen tænker at der kan være en sammenhæng netop imellem Alberts mælkeindtag, øreproblemer og så hans hoste.. har han også børneeksem eller problemer med tør hud?
Planen du sender ser umiddelbart rigtig fin ud, jeg kan ikke umiddelbart se problemer i dette. Det eneste du kan overveje er om Weetabix er for fiberholdigt og om du i stedet for mælk og mælkeprodukter om morgenen i stedet skulle forsøge med f.eks. en gang havregrød lavet med vand eller en hjemmebagt bolle... Det ser ikke ud som om at han får for meget frugt eller grønt, madplanen virker fin og alderssvarende.
Du skal forøvrigt være opmærksom på at rosiner ikke må gives i store mængder. Det anbefales at børn under 3 år max får 50g rosiner om ugen - det er ikke særlig meget (jeg ved dog ikke hvad 15-20 rosiner vejer..:o)). Rosiner indeholder svampegiften ochratoksin A. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner... Forøvrigt kan rosiner nok også være med til at sætte gang i maven...
Med hensyn til den røde numse, så kan du forsøge med kogtvandsklude i bleen, det er et godt middel. Hvis huden er meget ødelagt, så kan du på apoteket købe inotyol salve, som du kan bruge som en behandlende creme. Det vil sige bruge den, når huden er ødelagt og indtil den heler og så her skifte over til en almindelig zinksalve eller babysalve.
Så hvad tænker jeg og hvad siger jeg.... tja, Alberts indtag for dagen ser umiddelbart fint ud, men jeg synes det er relevant at du prøver i samråd med lægen at fjerne eller skære ned i hans mælkeindtag for at se om det vil gøre nogen forskel.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og jeg regner med at få en føljeton:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske