Svar: Søvn - sover korte lure i løbet af dagen
14. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Sara
Når børn vågner hver ½ time, så er det fordi de der skifter søvnfase. Det er sådan at søvnen har forskellige faser, hvor man går fra at sove let til dybere søvn og netop disse skift har mange børn svært ved. Det er meget typisk ca hver ½ time at barnet skal skifte over og her vågner lidt op, småklynker, søger.. Derfor er det rigtig fint og det helt rigtige du har gjort, men at lade køre din dreng eller forsøge at vugge ham, for at holde ham sovende. På den måde kan børn ligesom lære sig og vende deres krop til at sove et lidt længere stræk.
Det lyder dog ikke som om at det har haft den største succes hos jer og da han nu har den alder han har og da han samtidig også nogle gange virker glad og tilfreds selvom han kun har sovet kortvarigt, så synes jeg at du skal lade være at kæmpe mere med ham.
I stedet skal du forsøge at sige til dig selv, at han har behov for 3 lure i løbet af en dag, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur og du skal prøve at putte ham til disse lure. Hvor længe han så sover, det må han selv styre, men hvis du får ham puttet, så må du gå ud fra at han så også sover, hvis han har behov - eller at han så indhenter det forsømte næste gang han så sover.
Du skriver at du har forsøgt med flasken tidlig morgen, men at det ikke får ham til at sove længere, jeg synes du skal forsøge igen. Lykkes det ikke, så må han fortsætte med sin morgenlur og måske han så, i kraft af at få denne, vil kunne sove sine øvrige lur senere i løbet af dagen og på den måde vil det måske gå lige op. Det kan også være at han vil kunne sove 4 små mindre lure og have det godt med det, sådan er der også børn der har det i hans alder. Først omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med to lure dagligt.
Du skal regne med at børn i 4 måneders alderen gennemsnitligt vil have behov for at sove ialt 5 timer om dagen og 10 timer om natten, altså sammenlagt ca 15 timer i døgnet. Nogle børn sover mindre, andre mere...
Du fortæller at din dreng sover fra ca 19.30 til næste morgen tidlig 05.30, altså ialt ca 10 timer. Om dagen sover han ½ time om morgenen, en ½ time om formiddagen, ½ time til middag og så sover han ca 2 timer om eftermiddagen - altså ca 4½ times søvn i løbet af dagen. Sammenlagt får han altså hvad han har behov for, men sover bare flere små lure.
Det du skal gøre op med dig selv er om du kan acceptere at han sover på denne måde og således selv styrer sit behov - det er jo rigtig fint at han kan, eller om du synes det forstyrrer dig så meget i hverdagen at du har behov for at køre ham ind efter en mere fast plan... Måske er planen du har beskrevet fast nok, når bare du ved at det er sådan han sover og at det er forventeligt...
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske