Svar: Hård mave, væske nok, jerndråber
20. februar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg tror at din datters forstoppelse hænger sammen med at hun både har behov for ekstra væske og også at hun nu får jerndråber.
Jerndråber kan farve afføringen helt sort.
Der er intet forgjort i at du forsøger at give hende lidt laktulose. Du må give hende 1 ml pr kg i døgnet, fordel på en eller to doser, alt efter hvor stor hun er.
Du kan med fordel komme lidt frugtmos eller sveskemos på grøden, som hun får. Sukker virker peristaltikfremmende og derfor har frugt og svesker ofte en positiv effekt. Du kan også give hende jerndråberne sammen med en lille smule juice. Det er naturligvis kun meget lidt hun skal have af juice, saft og lignende, da hun er så lille, men vitaminerne i juice fremmer optagelsen af jern (hvor mælk hæmmer) og samtidig har juice jo også et indhold af sukker.
Man skal altid sørge for at give et minimum af sukkerholdige produkter, fordi barnet ofte bedre kan lide dette og man derfor risikerer at det bliver foretrukket fremfor rigtig mad, men I jeres tilfælde kan det have en positiv virkning.
Da du ammer, så er det jo altid svært at vide, hvor meget væske din datter reelt får, men du må stole på at hun tager hvad hun har behov for hos dig og dermed får sit mælkebehov dækket der. Jeg kan godt forstå at hun ikke gider flasken, men fortsæt med at tilbyde vand af kop. Øvelse gør mester og det er godt at hun lærer at drikke af koppen. Efterhånden som hun bliver større vil hun også kunne tage større mængder.
Fortsat held og lykke med hende og tak for de rosende ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske