Brev:
Tvillinger - søvn
14. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Tvillinger - søvn
Hej Helen
Mine tvillinger er fra 22.oktober. Men deres rigtige termin var 10. december, så reelt er de kun 1 måneds tid gamle i dag.
Hvad angår deres søvn: Jeg synes, de har et spøjst søvnmønster...
De står op omkring 8:00... eller dvs. de er kun vågne fx 1/2 time hver især om morgenen, inden de bliver lagt i barnevogn udenfor - for at sove. Ved frokost tid er de måske vågne 1/2 time igen i forbindelse med de får mad...så bliver de lagt ud for at sove igen. Ved 16-tiden vågner de igen, får mad, og er så oppe 2-3 timer...og får bad ved aftenstid... Mange gange har de været vågne fra 16-17 tiden...og så stort set hele aftenen til midnat, hvor vi går i seng...
Det synes jeg virkede helt ekstremt, så jeg har her de sidste par aftenen lagt dem til at sove igen omkring kl 19...når de har været oppe et par timer...så sover de fx fra 19-20 udenfor. Så vågner de igen... og hver aften er det helt stensikkert at de sidder på vores maver :-) indtil midnat... de er MEGET urolige de fleste aftener, igår skreg de sågar i 4 timer fra 20-24.... de virker ekstremt overstimuleret...
Jeg synes ikke, at de er store nok til at prøve at indføre lidt rytme. Samtidig er vi smadder trætte og helt ødelagte over, at de altid er vågne og irritable i det - hele aftenen til midnat...de er aldrig irritable fra morgenstund til ca. 16-17 stykker....Men samtidig virker det jo som om de sover det meste af dagen...og så skal de vel være vågne om aftenen!??!?
Man kan dog sige, at deres søvnmønster har ændret sig lidt - til det positive. Bare for en uge siden skreg de hver nat mellem midnat og 2:30...og var vågne mere eller mindre fra 18-24...med powernaps selvfølgelig. Dagsmønsteret var det samme.
Hvad pokker gør vi galt? Vi gætter på, at de mellem 20-24 er dødtrætte...selvfølgelig tager de 10-20 minutters powernaps i denne periode - måske et par stykker af slagsen hver...
Helen - hvad gør vi? Vi glæder os helt vildt til vi een skønne dag kan lægge alle vores 3 piger ved 20-tiden...(vores store pige er 3 år)...jeg er så godt klar over, at de skal have deres flaske flere gange indtil næste morgen, og man skal op dér...men hvor lange er udsigterne til dette kan lykkes? Jeg tror min store pige var 3 1/2 måned da rytmen blev mere tålelig...;-)
Hvornår - hvordan - lærer vi pigerne en bedre rytme, som hele familien kan "overkomme"...det er jo også hårdt for vores pige på 3, at der hver aften er urolig omkring hendes godnat-tid... kl. 19:30- eller 20
Kærlig hilsen
Lise