Svar: En småt spisende pige
14. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at det går så godt:o)
Med hensyn til skemaden, så er det vigtigt at fokusere på at lidt er bedre end ingenting. Det er vigtigt at hun synes det er hyggeligt og rart at spise, det skal være en god oplevelse. Da hun nu er blevet 6 måneder, så kan hun også få meget større variation og det synes jeg I skal forsøge.
Jeg vil derfor foreslå at I tilbyder hende skemad 2-3 gange dagligt og giver både grød og grøntsagsmos. Hun må få alle grødtyper nu risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød og du kan ydermere variere smagen med forskellig frugtmos som topping.
Du kan lave grøden selv, men du må også meget gerne prøve at købe den industrielle grød, - nogle gange kan børn rigtig godt lide det og det er samtidig lettere at lave meget lidt af gangen og således ikke så frustrerende, at skulle smide noget ud.
Det vil også være rigtig godt at lave grøntsagsmos til hende, her kan grøntsagerne naturligt tage udgangspunkt i de grøntsager I selv får til aften, du kan blende dem med lidt modermælkserstatning, lidt kogevand og måske en smørklat. Du kan også her forsøge med mos på glas, for at se om det er mere interessant. hvis hun hører til de børn, som ikke bryder sig om kartoffel, så lav mos uden kartoffel, det er helt okay. Du kan bruge alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan naturligvis godt forsøge med vælling 2 gange dagligt, men umiddelbart synes jeg at det er bedre, hvis du kan få ½ dl. grød i hende og så tilbyde flasken efterfølgende. Når hun når op på at kunne spise lidt mere skemad, så kan du give hende 3 gange dagligt - heller lidt og tit, end få og store portioner. Hendes mælkebehov er stadig stort og der skal være plads til mælken. Mange børn drikker mellem 800-1000 ml mælk i 6 måneders alderen, hvilket naturligt nedsættes i takt med at de spiser mere mad. Enkelte børn har dog ikke plads i maven, hvis de drikker så meget mælk, så som udgangspunkt så tænker jeg at hvis du giver hende omkring 750ml, så er hun godt dækket ind og har også plads til skemaden... Det er således ikke forkert på nuværende tidspunkt at tilbyde hende flasken efter hun har fået lidt skemad.
En plan for dagen med to til tre måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 8: Evt. forsøge med lidt grød på dette tidspunkt, grød af ris, majs, hirse, boghvede, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, forskellig frugtmos som topping, vand af kop.
Sæt hende i den høje stol, sid foran hende, hold hendes opmærksomhed og lad hende spejle sig i dig - mor åbner munden og Emma åbner munden - god lyd på "mmmm, mam mam mam, smager godt" :o)
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos. Samme princip som om morgenen, hvor du sætter dig foran hende og hjælper hende med at holde fokus, hun må gerne få ristede rugbrødshumplere, agurkestænger og lignende i hånden. Du kan også prøve at give hende en ske i hånden, så hun ser at hun sidder med det samme som du gør...Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 14 med en flaske
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Powernapper en ½ times tid omkring 17.30
Aften 18.30: Tilbydes grøntsagsmos med udgangspunkt i den mad som I spiser, igen princippet med at hun skal holdes interesseret og det vil være en god idé at I I starter med at give hende lidt, hvorefter I så alle spiser sammen og imens i spiser, så får hun brødskorper og lignende at sidde med. Vand af kop. Hvis du f.eks. laver lidt tomatsovs til jeres pasta, så må hun f.eks. også gerne få dette på sin mos, så hun stille og roligt begynder at få mere og mere familiemad og mad som smager af noget. Hun må også gerne få lidt kogt kød og fisk, men vent med det indtil det går lidt bedre med skemaden.
Puttes til natten ca kl. 20 med en flaske vælling
Sen aften, når I går i seng: Flaske med mme eller vælling og sover til næste morgen tidlig - super flot!
Som du kan se så ligner denne plan meget den du allerede selv har sendt og din datter får således umiddelbart, hvad hun har behov for.. det er også derfor hun sover så godt om natten:o)
Så prøv at holde fokus på at 4-5 tsk er bedre end ingen ting, giv hende vand undervejs og hjælp hende med at blive motiveret, spejle sig i dig osv.
Med hensyn til jern, så behøver Emma ikke jern, når hun får fuld erstatning eller vælling. Hun skal bare have mindst 400ml dagligt, så er hun dækket ind:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske