Brev:
En småt spisende pige
14. januar 2008
Alder:
6 mdr.
En småt spisende pige
Hej Helen
Godt nytår og mange tak for en super brevkasse, som jeg har brugt meget det forrige år. Og nu er vi her igen :o)
Emma er blevet 6,5 mrd. en stor (synes vi) og glad pige. Hun vejede sidste tirsdag 7,4 kg. og måler 70 cm.
Hun er nysgerrig, triller rundt - primært fra ryg til mave, kan sidde med en smule støtte, og er alt i alt en helt anden pige end de hårde kolikmåneder... Så vi nyder hende bare så meget!
Vores problem er jo sådan set lidt velkendt. Emma har jo aldrig været nogen storspiser. Nu har vi endelig fået hende til at blive glad for flasken, og så kommer skemaden, som hun langt fra er begejstret for.
Vi startede allerede, da hun var godt 4,5 mrd. Så blev hun desværre syg, og måtte på sygehuset. Derfra er vi aldrig rigtig kommet godt i gang igen.
Jeg har prøvet meget forskelligt, men er nu gået tilbage til risgrøden.
Vores plan er pt. følgende :
Emma kommer i seng kl. 20.00, hvor hun siden kl. 19.00 har haft gang i en flaske vælling (200 ml.) som hun ofte spiser op. Jeg giver hende en flaske med mælk, når vi går i seng, og der spiser hun ca. 50-80 ml. og derefter sover hun ofte igennem. Skønt...
Nogle gange vågner hun kl. 05-06.00 hvor jeg giver hende en flaske, hvor hun spiser 50-100 ml. og sover så videre til kl. 07.-08.00. Rigtig godt, synes vi :o)
Indtil nu har jeg givet hende en flaske på 200 ml. kl. 09.00, som hun så småspiser af, indtil hun puttes mellem kl. 10.-11.00. Her sover hun så imellem 1 og 2,5 time. Kl. 12.-13.00 har jeg prøvet at tilbyde grød - det ender oftest i en katastrofe med skrig og skrål :o(
2-3 timer herefter puttes hun til eftermiddagslur med en flaske 150-200 ml., som hun jo så sluger, fordi hun nok er sulten.
Midt eftermiddag/tidlig aften har jeg igen forsøgt med grød og mos - uden held og ofte med samme resultat. Og jeg falder tilbage på flasken, for man er jo også lidt nervøs for om pigebarnet for nok...?!?
Kl. 17.30-18.00 tager Emma en lille powernap, og er klar til en skøn aften med vællingen, som hun elsker.
En veninde har sagt, at jeg kunne prøve at give 2 x vælling om dagen, for at give hendes mave en større ballast. For jeg tror ikke, hun ved, hvad det vil sige at være sulten osv. Og hun er måske heller ikke sulten nok, når jeg tilbyder hende maden..?!?
Hvad synes du... hjælp, det stresser mig en smule, for jeg ved jo, at alsidig mad er vigtig for dem nu. Skal jeg bare blive ved...?!?
Jeg vil meget gerne have en dagsplan, som du synes, den bør være... rent madmæssigt. Hvordan med hendes mælkeindtag, hvor meget skal det være...?!?
Det meste, vi har fået i hende er vel 4-5 mundfulde. Hun sidder hver gang med mad (gulerod, agurk osv.) i hånden selv, det resulterer så i, at vi slet ikke kan komme til, fordi hendes "eget" mad er i munden konstant :o)
Forresten, hun har været super forkølet siden jul... det kan evt. også have noget at sige!
Desuden skal jeg lige høre vedr. jerndråber - når Emma får fuld erstatning samt vælling, behøver hun ikke jern, vel...?!?
Det var vist alt... glæder mig meget til at høre fra dig.
God dag/uge fra Lise