Brev:
Morafhængighed
14. januar 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Morafhængighed
Hej Helen
Tak for dit sidste svar, som heldigvis bekræftede mine egne antagelser;o)
Egentlig er mit næste spørgsmål et, som vi har gået længe (altid) med herhjemme, men vi havde egentlig troet problemet ville aftage - men det gør det slet ikke!
Vores datter har altid foretrukket mig fremfor sin far. Han kan end ikke have hende alene uden at hun er bundulykkelig. Generelt har hun jo meget svært ved at blive passet (dagpleje, vuggestue, bedsteforældre), og savner mig hele tiden. Da hun var mindre græd eller sov hun meget, når jeg ikke var der; nu sætter hun ord på, og siger hun vil have sin mor, at far/pædædagogen skal gå og at hun er ked af det og græder.
Det går meget bedre i vuggestuen, for de andre børn afleder, og hun er rigtig glad ved og tryg ved én af pædagogerne (derfor kan det være svært, når hun ikke er der;0)).
Tilbage til far-problemet:
Han deltog meget lidt da Freja var lille; kunne ikke forholde sig til det, og jeg pressede ikke på, da han ellers ikke havde klaret det. Nu er det mig der gør alt det praktiske, og støtter hende i leg osv, og så har de to nogle gode lege sammen, som de begge elsker (fangeleg, gemmeleg, svingtur og boldspil). Der udover lukker hun ham engang imellem ind i sin leg, men ofte siger hun han skal gå sin vej. Nu er problemet jo bare, at nu vil han faktisk gerne, og det sidste år, har han gjort en større indsats. Han elsker hende over alt på jord, og bliver selvfølgelig ked af det, når hun så ofte afviser ham.
Far må ikke putte - så bliver hun dybt ulykkelig.
De har lige haft en periode, hvor hun accepterede, når far passede, når jeg var væk, og hun ville gerne lade ham putte sig. Nu bliver hun bare ulykkelig når jeg går.... Hvad gør vi for at hjælpe dem i deres forhold? Far og Freja har jo allerede nogle ting, som er fælles kun for de to? Men der er alt for mange sammenhænge, hvor det stadig kun er mig, der kan bruges..
De hjerteligste hilsner Lise