Svar: Det der ikke måtte ske.... Afviser flasken
14. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Heidi og lille Agnethe
Det vigtigste lige nu er at Agnethe får noget indenbords og da hun nægter flasken men vil acceptere skemad og vand, så må det være sådan lige nu.
Jeg mener derfor, som din sundhedsplejerske, at du er nødt til at forsøge med en pause med flasken, for at se om I så kan komme tilbage igen - det er naturligvis begrænset hvorlænge hun kan undvære den, hun skal jo have sin mælk, men der kommer heller ikke noget godt ud af at presse hende.
Har du prøvet at give hende erstatningen både varm og kold? Har du prøvet et andet mærke for at se om det kunne være smagen? Har du f.eks. prøvet vælling, som jo fås med lidt forskellig smag lidt ligesom grød.
Du kan også prøve med en tudkop, for at se om det kan have nogen effekt - så det ikke er flasken og så heller ikke en almindelig kop som hun drikker vand af.
Når du forsøger at give hende flasken, så forsøg at tage det helt stille og roligt. Er I f.eks. gode til at slappe af sammen på sengen, så læg dig ved siden af hende på sengen, nedrullede gardiner, ro på, og så snak lige så stille med hende, rolig monotom stemme. Du må godt sige det du tænker højt, bare du gør det stille og roligt, så hun føler sig helt tryg og afslappet: "Ja, du gider slet ikke den flaske, men kom, nu prøver vi lige igen, nå dur det slet ikke, øv, så venter vi lige lidt..." osv. bare snak stille og roligt.
Jeg ved godt at du sikkert gør det allerede og jeg ved godt at det er frygteligt frustrerende. Men din datter spiser, hun får sin skemad (lav den med mme) og hun drikker vand - hun dør således ikke af hverken sult eller tørst. Derfor er du nødt til at sige til dig selv, at du må tælle til ti og trække vejret dybt og så skal det nok gå alt sammen.
Det er godt at du også taler med din sundhedsplejerske og du skal naturligvis holde øje med hvordan Agnethe i øvrigt trives. Du må se på hende og glæde dig over hvor fin hun er og hvor godt hun i øvrigt udvikler sig:o)
Hvis hun bliver ved med ikke at ville have erstatning - du kan holde pause i 1½-2 dage, hvis du sikrer hendes indtag med skemad og vand - herefter synes jeg du skal kontakte jeres læge, så du lige får en lægelig mening ind over, hvad der kan accepteres og hvad der ikke kan.
Rigtig meget held og lykke og krydser alt hvad krydser kan for at hun pludselig tager flasken igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske