Svar: Urolig nattesøvn - 12 mdr.
10. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Tine
Du har fuldstændig ret i og det er rigtig godt set af dig, at din datter lige nu er igang med en udvikling, der gør at hun har en motorisk uro om natten og derfor vågner mere. Det er også rigtig godt at I har skiftet til en juniordyne, for den falder lettere omkring hende og får hende måske til at slappe mere af.
Der er desværre ikke så meget at gøre ved denne fase, men netop det at det er en fase betyder jo, at hun så kommer over det igen. Det er altså et spørgsmål om at stå det igennem:o)
Det bedste du kan gøre er at hjælpe hende med at blive lagt ned igen, så hun atter ligger godt, stryge din hænder stille og roligt på hendes krop, holde hende i hånden osv. så hun fornemmer at du er der og på den måde betrygge hende i at hun roligt kan sove videre.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lur dagligt og vil derfor gå fra formiddags og middagslur til kun at sove en lidt længere lur. Gennemsnitligt vil de sove 2-3 timer i løbet af dagen og 11-12 timer om natten, sammenlagt ca 13-14 timer i døgnet.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske