Svar: Spiser stadig om natten - 11 mdr.
9. januar 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Trine
Tillykke med 11 måneders dagen:o)
Det er fint at give Nicholas ca 400ml mme/vælling dagligt indtil han er ca 12 måneder, herefter bør I stoppe helt med flasken, hvis I kan komme til det.
Spørgsmålet er jo om han vil kunne forstå, hvis I trapper stille og roligt ned, eller om I ikke er nødt til at stoppe fuldstændig og simpelthen sige at så er det slut.
Man kan gøre det, at man giver mindre og mindre, så barnet stille og roligt vender sig til at undvære. Man kan også gøre det, at man om natten udskifter mælken med vand, så han vender sig til at drikke vand i stedet. Helst give det af en kop i stedet for af en flaske, da flasken gør at han indtager alt for store mængder og så kan det også blive en dårlig vane.
Men simpelthen give ham en kop vand når han vågner.
Og så kan man også bare stoppe, fortsat tilbyde vand af kop, når han er tørstig, men simpelthen sige at nu er det slut. Det hjælper nogle gange, hvis man kan få ham med i processen, få ham til at forstå hvad slut betyder. Bruge slut i hverdagen, bogen klappes sammen og historien er slut, mælkekartonen er tom, den skal smides ud, det er slut. Ofte gestikulerer vi, slår ud med hænderne for at fortælle at nu er det slut. Og det skal du overføre til flasken, når han inden sengetid beder om den
Hvis han samtidig har været med til at smide flaskesutterne ud, så er det jo slut og du kan minde ham om det, - forsøge at få ham til at huske at de blev smidt ud, vise ham flasken der ikke dur uden sut på osv. så han forstår det bedre, ved at se det. Flaskesutter bliver jo møre på et tidspunkt og skal kasseres og så skal der ikke købes nye...!
I stedet skal han jo så have noget andet, og her er en godnathistorie ofte rigtig god idé, som et putteritual. I en overgang, kan du give ham en kop mælk og en banan og så sætte dig og læse for ham. De fleste børn vil meget hurtigt foretrække denne løsning fremfor flasken.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske