Brev:
Næsvis når vi er på besøg hos andre
9. januar 2008
Alder:
6 år, 6 mdr.
Næsvis når vi er på besøg hos andre
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål ang min store søn på 6 1/2 år.. det drejer sig om hans opførsel når vi er på besøg hos andre...
F.eks. i går var jeg og mine børn på besøg hos en veninde som har børn også.. dog lidt mindre end min søn og hans søskende.. Det gik fint i starten, men når han så ikke gider være på besøg mere, sagde han til mig "hvornår skal vi hjem mor" og jeg sagde "lige om lidt" og det accepterede han ikke.. Jeg sagde til ham at han kunne gå ind og lege lidt med de andre indtil vi skulle hjem... så sagde han at han ikke gad lege med det babylegetøj derinde.. osv....
Ja han skabte sig og da jeg blev ved med at sige at han da godt kunne gå ind og lege lidt indtil vi skulle hjem satte han sig ned i sofaen til os og begyndte at spørge min veninde, hvor hun havde købt det legetøj som lå på bordet osv.. ja ligegyldige spørgsmål.. også selv om vi blev ved med at snakke spurgte han på kryds og tværs.. ja han var nærmest demonstrerende...
Han har en tendens til at "klistre" op ad mig når vi er nogle steder... og når jeg kærligt skubber til ham og siger at han da kan gå ind på værelset og lege, bliver han siddende og vil høre på hvad vi snakker om... nogle gange kommer han med komentarer.. og det er altså voksensnak vi snakker... og ikke alt skal høres af en 6 årig dreng.. for han er god til at genfortælle...jeg har prøvet at sige tingene til ham i et pænt og roligt svar og tilmed sagt det tonefast.. men jo værre blir det... det er ikke sådan at han slet ikke må være i stuen, men han sætter sig helt op ad mig og lytter osv...
Da vi kom ud i bilen og skulle køre hjem var jeg gal og prøvede at spørge ham om, hvorfor han er sådan når vi er nogle steder.. det kunne han ikke svare på og sagde som så mange andre gange vi har været nogle steder og han har skabt sig, at næste gang skulle han nok være ordentlig..
Hver gang vi skal nogle steder sker dette her... det er faktisk sådan, at jeg ikke har lyst til at ha ham med nogle steder henne... også hvis der kommer noget på bordet på besøgene er han helt vild og hænger over bordet for at få noget mad.. mens vi siger at han lige skal slappe af og han kører sit eget løb, hører slet ikke efter... det er altså pinligt... og hvorfor skal vi skælde ud hver gang vi kommer hjem og han bare siger "jeg skal nok være ordentlig næste gang" den dur bare ikke... han vil nærmest bevise at han har magten over os.. er det rigtigt tolket?
Så her i nat kom han ind til os og græd og sagde at han havde drømt noget uhyggeligt og fortalte hvad det var.. og ja det var så noget min veninde og jeg havde talt om dengang vi var på besøg... det er jo beviseligt at han ikke skulle høre sådan noget så... men jeg kan jo ikke slæbe ham ind på værelset...vel....
Så er han også begyndt at svare os forfærdeligt igen... f.eks. hvis der er noget han ikke må og han så får et nej bliver han ved med at skabe sig.. hyler og skriger og lægger sig nogle gange på gulvet og skaber sig som en på 3 år og når han så stadig får et nej, får vi at vide at vi er en lortemor og lortefar osv.. og så bliver vi jo gale for det skal jo ikke gå efter hans hoved det hele.. andre gange er han simpelthen så sød og rar og siger " jeg elsker dig mor" og hjælper til osv.. han er meget svingende...
I skolen er han slet ikke sådan siger læreren... så det er kun herhjemme han opfører sig sådan...
Jeg er ked af at vi ikke kan håndtere ham og tænker på fremtiden... har du nogle gode råd til os hvad vi kan gøre?
Venlig hilsen mor til 3...
PS når jeg skriver at jeg har 3 børn, gør vi meget ud af at give dem alenetid også. Så det er ikke det der kan være galt...