Svar: Søvnproblemer og kost
9. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lotte og Martin
De lyder rigtig fint at I forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme for dagen, hvad angår lure, søvn og spisning. Og det I fortæller lyder også helt fint og helt relevant i forhold til Silas. Jeg tænker dog at han middagslur ligger forholdsvis sent, når den først ligger kl. 15. Dette er slet ikke noget problem, men det kan godt være derfor at han faktisk ikke er putteklar allerede kl 20 og at I måske skulle forsøge at putte ham lidt senere. Der er jo ingen idé i at putte Silas og have en masser problemer omkring putning i 1 time, hvis han ved at blive puttet lidt senere, så bedre kunne sove...
Det er også en vigtig faktor at han måske har det for varmt. Ville det være muligt at han endten sov kun i en body eller alternativt kun i sin natdragt uden undertøj under? Derudover kan I overveje om I skal skifte madrassen eller underlaget ud, måske købe en lille bomuldsrullemadras og lægge på, simpelthen for at sikre at han bedre kan ånde i det. I skal være opmærksom på om der f.eks. kan være isyet noget plastik eller lignende i madrassen for at en tissetår f.eks. ikke skal kunne gå igennem stoffet. Hvis der er det, så er det jo klart at han har det varmt og har svært ved at komme af med varmen...
Det er svært at angive en god sovetemperatur, men som regel sover man bedst mellem 16-20 grader.. I kan derfor prøve at måle hvad temperaturen er hos jer. Måske har I mulighed for at lukke lyset og dermed ofte også varmen ude i løbet af dagen. Tager man sydpå, så åbner man jo ikke vinduerne som andre steder, men sætter netop skoder for, for at holde varmen væk. Hvis I således med gardiner eller lignende kan lukke lyset ude, så bliver rummet også køligere. Samtidig er det dog også vigtigt med frisk luft, så det skal være i en balance imellem at få et godt indeklima og dermed et god sovemiljø.
Der kan sagtens være tænder på vej, de fleste børn får tænder når de er omkring ½ år. der er dog ingen faste regler for dette og mange får faktisk ikke tænder før de er 8, 9, 10 måneder, nogle er mere end 12 måneder gamle før de første tænder kommer frem.
Det lyder ikke som om at bad om aftenen vil være det som fungerer bedst for jer. I stedet kan I måske forsøge med lidt babymassage, få ham til at slappe godt af i kroppen. Ellers er et aftenritual det vi plejer at gøre som nogle dagligdags ting: få mad, få en ren ble, få nattøj på, få mad igen, evt. blive vugget lidt, sunget for, få en sutteklud ved ansigtet og lignende. En bestemt måde at lægge barnet ned i sengen på, gøre sengen hyggelig med lidt dæmpet belysning osv. og så små kærtegn og måske lidt monotone lyde "ssyyy" eller "såååå", imens man vugger barnet lidt imens det ligger ned, nynner lidt - det samme igen og igen, stille og roligt, rytmiske bevægelser, rytmiske kærtegn. Hele tiden se, hvad der gør ham rolig og afslappet.
Derudover så tænker jeg at det vil være rigtig fint, hvis I kunne give ham skemad 2 gange dagligt, nu når han er oppe på ca 1 dl. mos. Det at give ham to gange dagligt, vil for det første fylde ham lidt ekstra op, men det vil også give jer mulighed for at variere hans indtag mere og i takt med at han snart er 6 måneder gammel, så skal han have endnu mere variation - grovere grød, kød og fisk i sin mos osv.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30: Amning og puttes til formiddagslur - det er helt okay at han sover 45 minutter.
Frokost 11.30: Grød af ris, majs, hirse, boghvedegrød. Evt. lidt frugtmos på som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur omkring kl. 13-13.30 og må her gerne sove et par timer eller 2½. Det vil således være fint at gå en tur med barnevognen her, hvis det får ham til at sove længere.
Eftermiddag 16: Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop, kan evt. ammes efterfølgende, men kan evt. også vente til han skal puttes. Det afhænger helt af hvordan han er. Nogle børn har brug for at spise meget hyppigt om aftenen, tanker sig ligesom op og kan herefter så sove et længere stræk.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat: Forsøge at undvære amning midt nat - altså mellem 23/24 og 05/06. Det vil være nogle gode sammehængende timer for alle.
Med hensyn til bad og tør hud, så skal I vurdere hvordan han har det med bad. Hvis I oplever at badet gør ham godt hjælper på hans hud, så er det helt fint at I bader ham lidt hyppigere. Læg dog badet om dagen, så han ikke efter badet skal ned under en varm dyne, hvis det får hans hud til at klø... det er f.eks. et problem hos børn med børneeksem. De skal aldrig bades lige inden sengetid.
En god hudlotion efter badet kan også være en god idé, netop også for at få ham til at slappe af i sin krop og give ham den ekstra fysiske kontakt, som det er når man smører cremen ind.
Børn i 5-6 måneders alderen har det med at vågne om natten fordi de motorisk endnu ikke er i stand til at få lagt sig godt, når de i søvne får lagt sig i en dårlig stilling. Derfor skal de om natten nogle gange bare hjælpes til at skifte stilling og herefter puttes igen, hvorefter de så atter sover videre.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske