Brev:
Søvnproblemer og kost
9. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Søvnproblemer og kost
Kære Helen
Vores søn Silas, som bliver 6 mdr. gammel d.20. januar, døjer med at få sovet kontinuerligt i løbet af dagen og om natten.
Vi tilstræber en formiddags- og eftermiddagslur og i seng senest kl. 20. Formiddagsluren ligger typisk omkring kl.9.30 og har de sidste dage kun varet ca. 45 min. mod halvanden til to timer tidligere. Det samme gør sig gældende for eftermiddagsluren, som typisk ligger omkring kl.15.
Om aftenen har vi store problemer med at få ham til at sove, det tager som regel mellem 1-2 timer efter han er lagt til han sover. Min kæreste lægger ham hver aften (også nu, derfor skriver jeg) og går ind og trøster ham så snart han lyder ked af det. Vi har i ca. en måned fulgt metoden fra bogen "Sov igennem uden gråd", men det har desværre ikke virket så godt endnu.
Siden slutningen af november har vi opholdt os i New York grundet mit studie, og vi tager først til DK sidst i april. Indtil videre har han sovet i barnevognen både nat og dag - vi går typisk en tur med ham til formiddag og eftermiddag da han sover bedst herved - og vi må konstatere at han bliver meget varm om natten, madrassen bliver våd ved hovedet og ofte sveder han igennem nattøjet. Vi ligger ham i en body og en heldragt. Han vågner ca. 3-4 gange pr. nat og er ked af det, så min kæreste tager ham op og giver lidt bryst før hun lægger ham igen. Med andre ord sover han ikke i fem sammenhængende timer om natten, hvilket vist er definitionen på at sove igennem?
Jeg spekulerer på om han enten har for meget tøj på eller om barnevognen simpelthen isolerer for godt så han ikke får nok luft omkring sig. Lejligheden vi har lejet er temmeligt varm og tør, så vi har vinduet åbent hele natten, men det lader ikke til at hjælpe nok. Jeg har også købt en fugtighedspreder, som kan holde en given fugtighed i rummet, dog kun hvis vinduet er lukket og så bliver der for varmt - hvilket dilemma :-)
Kan det tænkes at de første tænder er på vej, og det er derfor han bliver ked af det? Jeg kan ikke se nogen buler eller andre indikationer når jeg kigger ham i munden. Han har ikke villet bruge sut indtil videre, og har heller ikke vænnet sig til sutteflaske, så det kan vi ikke trøste ham med.
Har du i øvrigt et godt bud på et aftenritual? Vi bader ham kun et par gange ugentligt, da vores sundhedsplejerske i DK siger han har lidt tør hud og derfor frarådede flere bade. Han virker til at være meget glad for vand, men bliver bestemt ikke afslappet af badet, tværtimod bliver han gerne lidt hyperaktiv, så det er måske ikke den bedste nedtrapning op til natten.
Mht til kost får han bryst hele dagen og grøntsagsgrød til aften ca. kl. 17.30. Han spiser ml. 70-140 ml grød dagligt - er det nok? Han er i øvrigt i fin stand og trives godt, dog har han de sidste dage virket lidt utilnærmelig og uoplagt.
Vi ser frem til at høre fra dig, beklager den lidt kaotiske opstilling.
Bedste hilsner
Lotte og Martin