Svar: Stadig natteroderi - 6 mdr.
8. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Du har fuldstændig ret i at det er et holdningsspørgsmål, hvor længe man vil natamme eller ej og jeg kan jo kun råde - det er jer forældre som handler og gør, som I finder bedst:o)
Jeg synes faktisk det er for meget at forlange at din datter skal undvære brystet fra kl. 20 til kl. 02, hvorefter du overgiver dig og giver hende brystet... Jeg synes hun skal have lov til at spise om aftenen, så hun netop bliver fyldt godt op til natten og så forhåbentlig der kan tage et lidt længere stræk. Jeg synes til gengæld at du skal forsøge ikke at amme hende mellem midnat og tidlig morgen, da det er vigtigt at hun ikke spiser hos dig hele natten igennem.
Det er vigtigt for at hun begynder at spise mere skemad, selvom mælken fortsat skal udgøre størstedelen af hendes indtag, så er det vigtigt at hun også får noget andet at spise, nu når hun er 6 måneder gammel.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning
Morgen 7.30: Nogle børn har også brug for amning her for at vågne op på en dejlig måde, Andre kan meget fint spring den over.
Formiddag 9-9.30: En lille portion grød med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød evt. med lidt frugtmos eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop og ammes evt igen efterfølgende.
Ammes og puttes til natten 20.30
Sen aften 23-24: Ammes igen
Nat 24-05/06: Så vidt muligt ikke amning
Jeg tænker at hvis du følger ovenstående plan så er der masser af mulighed for at amme og fylde din datter op med mælk i løbet af dagen. Samtidig så er det vigtigt at du starter med at give hende skemad og så først tilbyder brystet efterfølgende. Jeg har i denne plan ilagt flere amninger end de fleste børn har behov for, netop for at imødekomme dit ønske om at amme så meget som muligt fortsat og så samtidig forsøge at sikre din datter en anden og på sigt mere sufficient kost.
Det er meget vigtigt at du sørger for at give hende skemaden, når hun har en naturlig interesse for det. Man kan godt risikere at passere det rette tidspunkt og det kan give problemer senere hen. Sundhedsstyrelsen skriver:
"Tilvænning til skemad må ikke ske meget senere end de 6 måneder, da det kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et kritisk vindue i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer ny smag og konsistens, specielt tyggemad". Citat, Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, nu har du i hvert fald mine tanker med på vej:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske