Svar: Vudering af mad for 6 mdr. gammel dreng
3. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Rie
Dejligt at høre at I nu sover lidt bedre om natten hjemme hos jer - det trænger I også til:o)
Det er i forhold til hans alder passende med 2 lure dagligt og det er jo også det du oplever som det bedste. Som du skriver så kommer dette jo også lidt efter lidt og lidt fleksibilitet må der være.
Det lyder som en plausibel forklaring at Sebastian ikke har interesse for skemaden, da han er vandt til at få medicin i munden og derfor har en erfaring med at det, som kommer ind der, smager ikke godt. Det kan også være derfor han vægrer sig lidt mod flasken.. Når I så nøder ham og han finder ud af at det smager okay, så spiser han jo og det er godt.
At han så ikke spiser så meget skemad, det kan hænge sammen med mængden af mme han indtager. Han drikker jo en forholdsvis stor mængde mælk - nogle børn spiser fint ved siden af dette og det er okay, men man kunne måske godt have mistænkt, at han bliver lidt for mæt af mælken og derfor ikke er så interesseret i skemaden. Prøv derfor om du kan give ham skemaden først, altså give skemad efter en lur, lige når han vågner og så først give flaske bagefter.
Derudover tænker jeg at han, når han er 6 måneder gammel, jo rigtig gerne må begynde at få mere familiemad og dermed mad som smager af mere. Det vil også være en rigtig god idé, at du begynder med lidt kogt fisk i grøntsagsmosen (hold evt lidt igen med kød, så han ikke får for mange proteiner, hvis du skal tage hensyn til hans nyrer), men lidt sovs og mad med lidt almindelige krydderier, må han gerne få. Giv ham også brødskorper, ristede rugbrødsbjælker og lignende at sidde med i hånden, så han forbinder det at putte i munden med noget rart, og at det godt kan smage godt. Det handler jo om at give ham en erfaring med om at det er dejligt at spise.
Det kan godt være at han hører til de børn, som aldrig rigtig kommer igang med grød og mos, og det er så også okay - sådan er situationen så blevet på grund af de ting I har været i gennem. Måske han hører til de børn som mere eller mindre springer grødstadiet over og går direkte til rugbrødshapsere og pastaskruer og det er så også okay, hvis det viser sig at være sådan. Jeg synes dog stadig I skal forsøge med grød og mos og så netop supplere med brødskorper og lignende i hånden.
Det er helt fint at lade børnene spise sammen og også lade storesøster hjælpe og forsøge en gang imellem, hvis hun gerne selv vil. Dejligt at de er så glade for hinanden:o)
Med hensyn til den gule belægning på tungen, så kan dette godt være en svampe infektion, hvilket jo heller ikke giver særlig stor lyst til at spise eller drikke:o) Du kan forøge om du kan fjerne det med lidt danskvand med brus. Hvis han også er rød i numsen, så kan han have en svampeinfektion i hele systemet, hvilket man jo meget let får i forbindelse med en penicillinbehandling og det skal naturligvis behandles.. endnu mere medicin:o( Du må lige få lægen til at kigge på det, det er vigtigt at han bliver behandlet, hvis det viser sig at det er derfor han ikke rigtig har lyst til at spise:o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul til jer alle fire:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske