Svar: Svært at falde i søvn - 5 mdr.
3. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Britta
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din dreng og velkommen til:o)
Du stiller en del spørgsmål og jeg vil forsøge at besvare dem nogenlunde i den rækkefølge de kommer:o)
Du spørger om jeg har nogle råd og det første som jeg umiddelbart tænker er, at det vil være rigtig godt, hvis I kunne begynde at have en lidt mere fast rytme for dagen. Det vil sige faste tider at blive ammet på, faste tider at sove på og også faste tider at få skemad på - jeg synes nemlig det vil være en god idé med skemaden, nu hvor din dreng er 5 måneder gammel og søger brystet så meget som han gør om natten. Det kommer jeg ind på senere.
Du fortæller at din dreng sover 2 gange dagligt og at I i favn forsøger at få ham til at powernappe tidlig aften mellem 18-19. Når jeg læser beskrivelsen af din dreng, så tænker jeg at det godt kan være, at han kan nøjes med to lure dagligt - han lyder til at være en meget vågen og aktiv dreng og nogle børn har et mindre søvnbehov. De fleste børn er dog 6 måneder inden de kan nøjes med kun 2 lure... Samtidig tænker jeg også at det naturligvis vil have noget at sige i forhold til, hvornår I kan putte ham om aftenen.
Hvis jeres dreng kun sover 2 gange dagligt, så vil I sandsynligvis kunne putte ham tidligere end hvis han powernapper sen eftermiddag eller tidlig aften. Og det er naturligt at han, hvis han har sovet ½ time mellem kl. 18-19, ikke kan sove igen før kl. måske er 22. Samtidig er der mange børn som faktisk er meget vågne om aftenen, netop fordi de så spiser rigtig hyppigt hos deres mor aftenen igennem, hvorved de fylder sig op til natten og så kan sove et lidt længere stræk der. Det kunne måske godt være aktuelt for jeres dreng. Det vil sige at du måske skal lade ham spise hyppigt ved brystet om aftenen, amme ham mere eller mindre on-off i stuen aftenen igennem mod så at putte ham, når I selv går i seng og så sove et længere stræk om natten.
Det er sådan at børn jo lærer hele tiden og får erfaringer med sig og I har været rigtig gode til at give jeres dreng fysisk kontakt, vugget ham, gået med ham og været rigtig meget omkring ham. Det er derfor sådan han har lært at sove, det er sådan han bedst finder roen og det er helt okay. Der er bestemt ikke noget i vejen med det I har gjort, men det betyder naturligtvis, at det vil tage længere tid at ændre på dette og at I ikke kan forvente at han fra den ene dag til den anden, kan overgive sig til søvnen uden jeres nærhed.
Samtidig så er han i øjeblikket rigtig ked af sin seng og forbinder åbentbart denne med noget som ikke er rart og derfor er det super, at du nu har valgt at amme ham i søvn i sengen lidt tid endnu, så I får brudt den erfaring og ligesom starter på en frisk. Der er for mig at se ikke noget i vejen for at amme ham i søvn, det vigtigste er at han forbinder det at sove med noget rart, noget trygt.
Der er mange forskellige holdninger til det at lære barnet at falde i søvn selv og på det punkt er forældre (og også fagpersonale) meget forskellige. Jeg vil dog meget gerne dele mine holdninger med jer. Jeg mener, at når børn græder, når de lægges for sig selv, så er det fordi de kalder på deres forældre. De har brug for at forældrene er der og beroliger dem og hjælper dem med at finde roen og føle sig trygge ved at skulle sove.
Et barn der græder ulykkeligt skal ikke lades alene heller ikke i få minutter. At ligge og græde uden at blive hørt og uden at der bliver reageret på, det gør at barnet bliver stresset. En desperat kalden der ikke bliver reageret på virker - barnet holder tilsidst op med at græde. Men barnet holder ikke op, fordi det har lært at mor og far sidder inde i stuen og at det derfor roligt kan lægge sig til at sove. Barnet holder op fordi det ikke bliver hørt, det nytter ikke noget.
Dermed ikke sagt at man ikke kan forsøge at lære barnet at sove i sin egen seng, det kan man godt. Det er bare enormt vigtigt at man er bevidst om de signaler barnet sender og derfor hvornår man forsøger sig. Nogle børn er utroligt gode til at blive puttet, ligge lidt og falde i søvn og andre børn kan slet ikke falde i søvn hvis de er alene. Ligesåvel som de fleste forældre er forskellige og gør sig forskellige tanker om opdragelse, ligesåvel er børnene jo forskellige og har behov for forskellig måde at tingene gøres på - det oplever man især, når man får flere børn:o)
Da duft og berøring og lyd er vigtige elementer for barnet og giver ro og tryghed, så er det ofte en god idé med en sutteklud som dufter lidt af mor. Det kan være en klud du sover med en nat, så den dufter af dig og lidt af mælk. En klud ved jeres drengs ansigt sammen med en sut giver berøring og nærhed lidt ligesom brystet gør og hvis den så samtidig dufter lidt af dig, så er det rigtig godt. Med den alder din dreng har nu, så er det ikke sikkert at han vil tage en sut, men du kan forsøge og en sutteklud kan godt bruges ved hans ansigt.
Lyden er din stemme er vigtig, det er rigtig godt at indføre en fast måde at sige nogle ting på - det kan være "sååå" eller "syyyy", det kan være en monoton sang som synges igen og igen. Mors stemme kender barnet bedst, men far kan også putte med en klud og en sut og en fast lyd eller sang. Så det I har forsøgt indtil videre er rigtig godt, og det må I gerne fortsætte med.
Det at blive ammet inden man skal sove er dejligt for de fleste børn og for ikke altid at amme barnet i søvn, så kan man en gang imellem forsøge at stoppe amningen lige inden barnet falder helt i søvn. Vejen til at kunne falde i søvn i sin egen seng er ved at opleve at man puttes i egen seng. Hvis man først er faldet i søvn i favn og så vågner op og opdager at man ligger et nyt sted, så bliver de fleste børn bange og græder og så starter man forfra igen. Det er derfor rigtig vigtigt at barnet lige når at opleve at det flyttes fra favn og ned i egen seng eller i barnevogn.
Barnevognen er ofte et godt sted at blive puttet på grund af kalechen som skærmer og hjælper barnet med at finde roen. Sengen kan også gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule". Selve sovestedet skal også være hyggeligt, dæmpet belysning osv.
Prøv at lægge jeres dreng fra jer på det tidspunkt, hvor han lige misser lidt med øjnene, oplever at han lægges i sin seng, men samtidig være træt nok til at sove videre. Prøv at putte ham på siden eller på maven (I kan vende ham om igen, når han sover), kærtegne ham lidt, stryge ham lidt på ryggen, holde hænderne på ham, så han kan fornemme at I er der, tyngden af jeres hænder osv.
Tiden arbejder også for jer, i takt med at han bliver ældre, så vil han kunne sidde op i barnevognen og vil kunne lære at falde i søvn uden brystet. Det kan være en rigtig god idé at forsøge om dagen og få det til at fungere der og så ændre rutiner til natten efterfølgende. Det vil således være godt, hvis du kan starte med om dagen at amme ham i stuen og så når han er godt mæt, putte ham i sit lune tøj, voksipose eller hvad han nu ligger i, lægge ham i barnevognen og køre en tur.
Du spørger om han måske er et "vågent barn" og om jeg kender til det og her tænker jeg, om du har hørt om begrebet High Need Babies? Man bruger dette om børn som er utroligt meget på og har et højt aktivitetsniveau. Disse børn bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side kræver barnet rigtig meget stimulation og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Man kan således meget let stå i en situation, hvor man let kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller at understimulere og skærme for meget og uanset hvad man gør, så opleves barnet som klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Disse "high need babies" sover ofte ikke så meget som andre børn og de har et meget stort behov for fysisk kontakt. Det er rigtig vigtigt for dem at ligge tæt, blive ammet, blive vugget osv. Måske er det noget som passer på jeres dreng... bare en tanke.
Med hensyn til skemad, så tænker jeg som sagt, at det vil være en god idé at du begynder med lidt af dette. Han er jo en stor og fin dreng og det at han spiser og søger brystet så hyppigt om natten og samtidig også meget gerne følger med i hvad I indtager, lyder som om han er parat. Han lyder også til at være fysisk stærk og motorisk godt med, så jeg synes I skal forsøge nu.
Begynd med 4-5 tsk af ris, majs eller hirsegrød og øg ham stille og roligt over nogle dage. Hvis det går rigtig fint, så synes jeg du ret hurtigt skal forsøge med skemad 2 gange dagligt. Det er bedre at give ham 1/2-3/4 dl 2 gange dagligt end 1-1½ dl. en gang dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time
Frokost 12: Begynde med lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14 og sover her 2-2½ time
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag forsøge at undvære powernap
Aften 17.30-18: Forsøge med lidt grød eller grøntsagsmos, når det går godt med grøden til frokost, vand af kop
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat: Begynder måske at kunne undvære amning mellem 24-06, men det kan også være at han har behov for en amning midt nat og det er helt okay.
Jeres dreng skal nok lære at sove, falde i søvn selv - men det at falde i søvn selv, hvad ligger der i det? Han skal naturligvis ikke græde ulykkeligt, men skal falde i søvn på en rolig måde, men når det er sagt, så mener jeg at man må forvente at bruge tid når børn skal sove. Det er vigtigt at man er der også for de større børn - sidder hos dem, læser godnat historie osv. Det er de færreste børn som bare lægger hovedet på puden og sover...
Hvor meget legetøj de skal have i sengen, afhænger helt af det enkelte barn og barnets alder. Der skal naturligvis ikke ligge så meget i sengen, at barnet kan komme til skade med det og sengen skal jo heller ikke være en legeplads... men hvis det beroliger barnet at have en vis mængde bamser hos sig, så er det helt fint for mig. Nogle børn sover også med bøger eller brandbiler, nogle børn vil have tingene sat op i sengen i bestemt orden osv. fordi det er en del af ritualet.
Med hensyn til alternativ behandling, så kan jeg desværre ikke hjælpe dig videre der. At han har svært ved at falde til ro på ryggen, tænker jeg også handler om at han motorisk er så langt fremme som han er. Han har en stor fysisk uro og det gør at han har svært ved at slappe af, noget man ofte ser hos børn i 6 måneders alderen.. han er bare lidt forud for sin tid:o)
Jeg håber at jeg er kommet igennem det hele og at I hermed er hjulpet videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske