Svar: Når far afløser mor på barsel, hvad med mælk
2. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Familien Andersen
Ja tiden flyver og det er mærkeligt pludselig at nå dertil, hvor far skal overtage barselsorloven - men det er også dejligt at I har de muligheder og far og datter vil have rigtig godt af denne tid sammen:o)
Jeres datter har stadig rigtig meget behov for mælk og hvis du regner med at være væk hjemme det meste af dagen og samtidig ikke ønsker at amme hver 2 time natten igennem, så vil jeg umiddelbart sige at det vil være en god idé at far giver hende flaske.
Jeg ved godt at du tidligere har prioriteret meget at amme fuldt og helst ikke vil flaske og det kan også godt være at jeres datter afviser en sutteflaske med den alder hun har nu, men hendes mælkebehov vil som sagt fortsat være stort og for at sikre jer alle en sammenhængende nattesøvn, så vil en flaske være en god idé. Du vil jo stadig kunne amme hende også.
En plan for dagen til et 7 måneders barn kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frisk frugt at sidde med, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur (evt. med en flaske)
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, ristede rugbrødsbjælker, agurke stænger og lignede i hånden. Vand af kop
Puttes til middagslur (evt. med en flaske) ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Grød, f.eks. flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt at sidde med i hånden, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad, brødskorper, kogte blomkål og broccoli hoveder at sidde med i hånden osv. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke amning
I skal regne med at jeres datter i 7 måneders alderen vil have behov for 4 amninger/flaske dagligt for at være dækket ind, det afhænger naturligvis af hvor meget hun drikker hver gang. Samtidig er det at sutte for at sove en naturlig ting og en måde hun er vant til at falde i søvn på, derfor vil en flaske også gøre det lidt lettere for far at putte hende. Hvis hun på den anden side ikke vil flasken, så må far jo så forsøge med lidt mme af en kop og putte hende uden og så må du amme det ekstra i løbet af aftenen (hellere det end om natten...:o))
Det vil være en god idé, hvis du allerede nu forsøger ikke at lægge hende til brystet hver gang hun vågner om natten, men ser om det at hjælpe hende med at skifte stilling, blive nusset lidt osv. ikke kan hjælpe hende til ro igen. Så hun ikke lærer at hun skal have bryst for at sove, men kan sove uden og kun får bryst, når hun reelt har behov for det. I den forbindelse kan I også overveje om det mon er nu hun skal sove på eget værelse, så kan far evt. tage over om natten og mor kun give brystet, når far ikke dur...
Når I begynder med kogt kød eller fisk, så skal det finthakkes og kommes direkte ned i grøntsagsmosen, evt. med lidt sovs på. Serveres det ved siden af, så kan hun ikke tygge det, det er for tørt.
De fleste børn vil netop omkring 6 måneders alderen kunne begynde med 2 lure dagligt i stedet for 3, så det er et forsøg værd.
Jeg vil derfor foreslå jer at I forsøger at følge ovenstående plan og stille og roligt kommer op på 3 og så 4 måltider skemad, forsøger at putte uden amning og evt. begynder at introducere en flaske (det afhænger jo som sagt af hvad I kan få i hende ellers)...
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god jul til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske