Svar: Flaskeudtrapning - 11 mdr.
2. december 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Bettina
Det vil være meget passende at stoppe med flaske omkring 1 års alderen og når jeg skriver flaske så er det flaske - altså både flaske med mme og flaske med noget andet. Det at få en sutteflaske hører faktisk ikke til efter 1 års alderen.
Derimod kan din datter få mælk af en kop og en portion yoghurt om eftermiddagen og på den måde få sit mælkebehov dækket. Hvis du laver en milkshake til hende en gang imellem, så giv hende også det af kop.
Morgen: Grød af en eller anden slags og mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan og anden frisk frugt i stykker som appelsin, melon, blommer, mandariner osv., vand af kop
Frokost: Rugbrød eller andet fiberholdigt brød med forskelligt pålæg. Tilbehør af kogte grøntsager som kogte ærter, majs, gulerod eller det kan være stykker af rød peberfrugt, agurk og tomat, avokado. Også gerne rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, lidt pastaskruer og lignende. Vand af kop
Eftermiddag: En portion yoghurt, ½ bolle med smør, og igen lidt frisk frugt at sidde med selv, som om formiddagen, Vand af kop
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs. Gerne en portion frugtgrød med mælk til dessert, mælk af kop
Puttes til natten med en en kop mælk og måske en banan.
Hvis du oplever at hun stadig har behov for de ca 100ml mme i flasken til natten, for at kunne sove igennem, så må du bibeholde dette et par måneder mere, men så burde det også være slut. Hvorvidt sødmælk eller mme mætter mest, må jeg blive dig svar skyldig - ernæringsmæssigt er mme jo bedre - den indeholder mange gode stoffer som ikke findes i komælk. Men igen skal mme stoppe omkring 1 års alderen og barnet skal her spise som den øvrige familie.
Hvis Isabella er lille og tynd, så vil det være fint at bibeholde sødmælk i madlavningen og give sødmælk af kop, men hvis hun er fin i størrelsen, så må du gerne gå over til letmælk, når hun bliver et år. giv hendes også vand i løbet af dagen, så hun ikke får for meget mælk - et glas mælk om morgen og om aftenen og en portion yoghurt burde dække hendes mælkebehov, men til de øvrige måltider er det fint med vand.
Det lyder umiddelbart som om I er på rette vej, Isabella skal bare have lov til at vende sig til de nye rutiner. Fra 1 års alderen er det fint at overgå til en multivitamintablet, hvis hun kan tygge det - knæk den i kvarte. Jern og d-vitamin tilskud stopper normalt ved 1 års alderen, med mindre andet er ordineret.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske