Svar: Nyfødt og tynd mave
9. november 2007
Alder:
0 mdr.
Hej Katrine
Tillykke med den lille pige:o)
Det er helt normalt at afføringen hos nyfødte børn kan virke tynd og vandig. Jeg går ud fra at hun får modermælk og det er sådan at børn optager rigtig meget næring fra modermælk og det er således begrænset hvad der er af affaldsstoffer som udskilles via afføring.
Det I skal holde øje med er afføringens farve. Afføringen skal være gul, remouladefarvet, og det er tegn på at mælken kommer fint igennem systemet. I skal også regne med at hun har afføring hyppigt så længe hun ikke er ældre. Det er først når hun bliver omkring 8 uger at afføringen begynder at ændre mønster og der kan gå længere tid imellem hver afføring.
Og så skal I naturligvis sikre jer at hun lægges til brystet, når hun viser behov og således får lov til at spise, da der jo skal noget ind for at der kommer noget ud:o)
Men det I fortæller lyder umiddelbart rigtig fint og helt normalt.
Fortsat held og lykke med hende og fortsat god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske