Svar: Kan ikke sove for luft i maven
8. november 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Birgitte
Det lyder umiddelbart som om at det har været godt for din datter at skifte over til Movicol og at hun umiddelbart trives bedre med dette en med laktulose. Hvorvidt luften i maven skyldes dette skift eller vaccinationen er dog svær at sige, da jeg ikke kan se jeres datter og derfor har svært ved at vurdere, hvad det drejer sig om herfra hvor jeg sidder.
Det lyder dog sandsynligt at hun har sovet mere uroligt på grund af vaccinationen. Den nye Pneumokokvaccination kan godt give lidt temperaturforhøjelse, diaré som du er inde på, og lidt nedsat appetit. Derudover kan det gør ondt og hæve lidt op, der hvor barnet er blevet stukket.
Samtidig har hun dog også en alder nu hvor de fleste børn generelt sover mere uroligt, drømmer mere, græder lidt mere når de skal puttes og i det hele taget har meget behov for fysisk nærhed og tryghed, og det skal du naturligvis give hende, når hun beder om det.
Du fortæller også at hun virker forkølet og jeg tænker derfor at det er et sammensurium af flere ting, der gør at din datter nu pludselig har været mere vågen om natten. Det er naturligvis uhensigtsmæssigt hvis hun begynder at vende rundt på nat og dag og således sover 6 timer om dagen og er vågen flere timer om natten og i givet fald er du nødt til at vække hende om dagen, så hun ikke sover dagen væk, men kommer ind i en god rytme igen.
Ellers tænker jeg at du virkelig skal forsøge at holde din datters mave igang med rigtig god og varieret kost, hun har en alder nu, hvor hun kan spise alt og derfor få det samme som I andre. Og det er meget vigtigt at hun ud over grød også får mad i stykker, kogte grøntsager i stykker, kød, fisk, pasta, ris sovs osv. Alt sammen vigtigt for at holde hendes mave igang.
En madplan for en pige på 10 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen: Mælk (amning eller flaske)
Morgen: Havregrød, mælk af glas
Formiddag: ½ bolle med smør, frisk frugt f.eks. mandarin og pære eller appelsin, evt. lidt frugtmos, for at holde maven igang
Sover formiddagslur
Frokost: Rugbrød med smørbart pålæg, tilbehør af kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado, agurk og lignende. Rester fra aftensmaden, det kan være kylling, frikadelle, pastaskruer osv. Vand at drikke til
Sover middagslur
Eftermiddag: En portion yoghurt naturel eller lignende med rugbrødsdrys, frugtmos, friske bær eller lignende. ½ bolle med smør, lidt frisk frugt. Vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med lidt kogte grøntsager, gulerod, majs og lignende - også stykker af agurk, rød peberfrugt, avokado.
Aftensmad: Det samme som I andre får, ris, pasta, sovs af forskellig slags, mose grøntsagerne med dette og samtidig give mad i stykker som hun selv kan sidde med, vand eller mælk af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert, igen fordi det er godt til at holde maven igang.
Puttes til natten med flaske/amning
Sen aften: evt. flaske/amning det afhænger af indtaget i løbet af dagen. Det kan være en god idé, da jeres datter har problemer med hård mave at bibeholde ekstra væskeindtag her.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre, selvom jeg ikke herfra kan sige, hvad hendes luft i maven skyldtes:o) Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske