Svar: Amning og lidt om søvn
8. november 2007
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig hårdt at starte på arbejde og savne dem derhjemme, men samtidig er det jo også rigtig dejligt at far og søn får så meget mere mulighed for at være sammen og knytte bånd på en anden måde end de ellers ville have haft mulighed for og det er jo også guld værd:o)
Med hensyn til amningen og din drengs behov for at amme mere, så tænker jeg at det er præcist som du beskriver, et behov der opstår fordi du fysisk i øjeblikket ikke er så tilstedeværende som du ellers har været. Han savner og får så dette behov dækket ind ved at bede om brystet lidt hyppigere og det er rart for jer begge.
Samtidig tænker jeg dog også at han jo bliver mere og mere bevidst og at det sandsynligvis vil være sådan at det er dig, der på et tidspunkt skal beslutte at nu er det tid at trappe amningen ned og slutte helt. Jeg vil ud fra det du fortæller sige at du skal regne med at det er din beslutning og derfor skal du naturligvis hele tiden holde øje med at hans øgede mælkeindtag ikke stiger yderligere (det gør det sværere at stoppe) og ikke påvirker hans øvrige indtag af mad i løbet af dagen. Men lige nu er det rigtig fint at du ammer og giver ham den tryghed, som han har behov for:o)
Hans gråd og protest når han skal sove hænger sammen med hans alder og den udvikling han går igennem samtidig med at han også savner dig og gerne vil være med til det hele, når I er sammen hjemme. Et slags ønske om at deltage og ikke gå glip af noget:o)
Jeg er af den overbevisning at når børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den og når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at ønsker at bestemme. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går. Derfor er det rigtig vigtigt at I forsøger at betrygge jeres dreng bedst muligt, når han skal sove, så han følger sig rolig og falder i søvn på en god og rolig måde.
I skal naturligvis lytte til ham og forsøge at skelne hans gråd fra hinanden. Hvis han græder fordi han er utryg, han klynger sig, han vil ikke sove alene, han har brug for stor fysisk kontakt osv for at sove - så skal man være der og man skal være der 100 pct. Men hvis han småklynker lidt, forsøger at få lov til at lege lidt længere, gerne vil have lidt underholdning osv. så er der ikke noget problem i at gå. Her skal man så bare betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så han ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener han skal sove nu og så betrygger ham i det.
Med hensyn til hans middaglur, så sover han jo rigtig godt og længe om formiddagen og selvom børn som udgangspunkt skal have lov til at sove, når de sover og derfor ikke skal vækkes, så tænker jeg dog at det godt kunne være en idé at I forsøge at vække jeres dreng, når han om formiddagen har sove 1-1½ time. Så kan han komme op, få mad osv. og så blive puttet til en middagslur derefter. På den måde vil han måske få en rytme som på sigt passer bedre ind i jeres dagligdag og samtidig tænker jeg også at det vil være med til at give ham et ekstra måltid, hvilket stadig er vigtigt i forhold til hans alder.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Amning og se om I kan få ham til at sove lidt længere på denne måde.
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt i stykker. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her 1-1½ time
Frokost 12: Rugbrødshapsere, grøntsagsmos kan bruge som pålæg, tilbehør af forskellig frugt og grønt som kogte ærter, majs, gulerod. Må meget gerne få rester af aftensmaden som frikadelle, kylling, godt kogte pastaskruer eller lignende, vand af kop
Puttes til middagslur 13.30-14 og sover her igen 1-1½ time
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende. ½ bolle med smør, ost i stykker, Vand af kop og kan i en periode også ammes, når mor kommer hjem, men forsøg at give ham det andet først, så amningen følger efter og ikke erstatter
Sen eftermiddag 17: Frisk frugt, vand af kop, evt. et fad med lidt forskelligt grønt, agurk, rød peber, avokado og lignende.
Aften 18.30: Familiens mad, grøntsager, kød, fisk, ris, pasta. Vand eller mælk af kop. Frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med amning ca kl. 19.30-20
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske