Svar: Madplan eftersøges - 9 mdr.
7. november 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Karin
Det ser ud som om at det er svært at få de mindst 400ml mme i din datter som er nødvendigt for at hun får sit jernbehov dækket og hun er stadig for lille til at kunne indtage nok jern via kosten. Jerntilskuddet er også til for at forebygge jernmangel i andet leveår og derfor synes jeg det lyder som en god idé at du begynder at give din datter jern.
Du kan vælge at købe jerndråber eller du kan købe Babyfer som er et smagsneutralt pulver der drysses ud på f.eks. en skefuld frugtmos.
En plan for dagen til et barn på 9-10 måneder kunne se således ud:
Morgen: Grød, evt. med lidt frugtmos, Mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frugt i stykker. Vand af kop, evt. lidt juice.
Sover herefter formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere, tilbehør af forskellig frugt og grønt som kogte ærter, majs, gulerod. Må meget gerne få rester af aftensmaden som frikadelle eller kylling, vand af kop
Sover her sin middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende. Vand af kop
Sen eftermiddag: Frisk frugt, evt. ½ bolle med smør, vand af kop, evt. et fad med lidt forskelligt grønt.
Aften: Familiens mad, grøntsager, kød, fisk, ris, pasta. Mælk af kop. Frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: I kan overveje en flaske i søvne inden I selv går i seng, med da det lyder som om at dette er forsøgt uden held, så må I se hvornår på dagen det evt. kan lykkes med en flaske mere. Ellers må det være som det er, I kan jo ikke tvinge hende til det, hvis hun ikke vil, så må I bare sikre hendes indtag på anden vis - mælk på og i maden og så jern ved siden af:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske