Svar: MME og D-vitamin
7. november 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Malene
Du skal fortsat give din datter D-vitamin selvom hun får modermælkserstatning. Det er kun rent jernmæssigt at hun får sit behov dækket, hvis hun efter 6 månedersalderen får mindst 400ml mme dagligt. D-vitamin skal altid gives.
D vitamin er nødvendigt for knoglevækst og fremmer optagelsen af calcium i tarmene. Det forebygger sygdommen Rakitis og derfor anbefales det til alle børn i Danmark fra 2 uger til 12 måneder. Den daglige anbefalede dosis er 10 mikrogram (400IE).
Den vigtigste kilde til D-vitamin er sollys, men da små børn ikke må opholde sig særlig meget i solen er det nødvendigt med et dagligt tilskud for at forebygge D-vitaminmangel og altså også selvom de får modermælkserstatning der indeholder d-vitamin. Der skal en del til for at overdosere, så det skal du ikke umiddelbart være bange for.
Med hensyn til laktulose, så kan dette godt ændre sig lidt i perioder, således at hun nogle gange vil have behov for lidt mere og andre gange vil man så kunne skrue lidt ned igen. Det er ikke noget problem og det skal du bare justere lidt ind efter hvordan hendes afføring ser ud og hvordan hun har det med at komme af med det. Det er ikke fordi hun er blevet afhængig, men handler om at hendes tarmsystem ændrer sig løbende (modnes) og at hun i takt med at hun bliver større også indtager en større mængde erstatning osv. Når hun på et tidspunkt bliver gammel nok til skemad, så vil dette også spille ind på hendes afføringsmønster.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske