Svar: Vil stadig ikke spise mos
7. november 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
7 måneder gammel skal Ellapigen igang med mere familiemad og hun skal have mad som smager af noget. Du skriver at hun faktisk virker meget god til at tygge og gumle på noget og derfor vil jeg foreslå at du begynder at give hende mere mad i stykker. Hun skal stadig væk have skemad og mos ved siden af, men altså også mad som hun selv kan sidde med, mad som skal spises med fingrene og med gaffel.
Udgangspunktet skal være jeres mad, hun kan få godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), hun må meget gerne få sovs hvis du laver det med sødmælk eller lidt fløde og du kan således mose lidt kartoffel eller andre grøntsager med sovs og give hende det med en gaffel, hvor hun ved siden af så skal have mad i stykker, der skal arbejdes lidt mere med.
En plan for dagen til et barn på 7-8 måneder, som gerne må begynde at tygge og bruge sin mund lidt mere kunne se således ud:
Tidlig morgen kl 06: Flaske
Morgen 08: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød eller lignende, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, frisk eller moset, evt med lidt mælk på, ½ bolle, brødskorpe, eller lignende at sidde og gnave lidt i og øve sig på. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 med en flaske
Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk (lav det selv eller køb evt. mos på glas) og ved siden af begynde med små hapsere af brød med smørbart pålæg, små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Altså både mos og mad i stykker, vand af kop
Puttes til middagslur kl. 13.30-14 med en flaske
Eftermiddag 15-16: Grød, gerne med lidt frugtmos, vand af kop. Igen tilbydes brødskorper, frisk frugt (melon, appelsin, mandariner og lignende at sidde med selv).
Aften 18: Grøntsagsmos og mere og mere udgangspunkt i det I andre spiser, hun må få stort set alt: Boller i karry, frikadeller og flødekartofler, bagte kartofler med dressing, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, osv. - de lidt gammeldagsretter er ofte gode. Hun må også få oliven, hvidløg, rødbede osv. som mange børn faktisk godt kan lide - pesto kan også være et stort hit. Og igen skal hun så også her have mad i stykker, kogte blomkål og broccolibuketter i hånden som hun selv kan sidde med, selv have lov til at spise små stykker af indmaden af en frikadelle osv. imens hun så får mos ved siden af. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske kl. 19-19.30
Sen aften 23: Får sin natflaske af far
Du skal ikke lægge bånd på dig selv, når du giver hende mad. Lad hende spejle sig i dig, se dig åbne munden, skru op for motivationen - ammm, mam, mam, dejlig mad, smager godt, mam, mam osv. - det skal virkelig være lækkert og så skal du sørge for at I spiser sammen og at det er hyggeligt.
Med hensyn til Marius og mælkeindtag, så drikker han alt for meget mælk - hvis han når op på 1 liter om dagen, så er han faktisk det man kan kalde for 'mælkedranker' og det er uhensigtsmæssigt i forhold til at sikre ham varieret nok kost i øvrigt. Det er derfor meget vigtigt at I får skruet gevaldigt ned for hans mælkeindtag.
Han må stadig gerne få havregrød om morgenen, så kan de to spise det samme, men derudover skal han spise ligesom I voksne og han skal ikke have mere end 500ml mælk dagligt og dette er alt incl. Det vil sige den mælk der indgår i maden som sovs osv. men også det han drikker af glas, den portion yoghurt han spiser osv. Han skal altså kun have halvdelen af hvad han får nu, måske endda mindre og derudover skal han drikke vand.
Fortsat held og lykke med dem begge to:o) Håber du hermed er hjulpet videre i den rigtig retning.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske