Brev:
Vil stadig ikke spise mos
7. november 2007
Alder:
7 mdr.
Vil stadig ikke spise mos
Kære Helen.
Det er første gang jeg skriver til dig, men har fulgt ivrigt med i brevkassen. Sidder i London og synes ikke der er så meget hjælp at hente fra sundhedsplejersken her.
Jeg har to børn: Marius på 2år og 3 måneder og Ella på 7 måneder.
Marius var ivrig og energisk som baby og lod sig let forstyrre når han skulle sove og spise. Men vi fik ham ind i en god rutine og den umiddelbare udfordring med ham ligger i at give ham nok stimulation i løbet af dagen.
Ella ligner ham meget som baby - fuld fart på, svært at koncentrere sig om spisning. Jeg ammede hende de første to måneder, derefter udviklede hun en amme stil hvor hun slugte en hel masse luft og skreg og skreg og kunne ikke slå bøvser. Jeg gav hende noget imod det og det hjalp også lidt. Når hun endelig suttede gik hun virkelig til den og så gik det galt i halsen igen. Var nødt til at gå over til flasken, alt stresset havde taget mælken. Brugte Dr Browns flasker mod kolik og det gik langsomt fremad.
I dag er hun stadig 45 min om at tømme sine flasker. Og nogle gange kan der stadig gå en halv time før hun kan slå en bøvs og komme videre med mælken. Ella har også været sværere at få ind i god rutine, men der har selvfølgelig heller ikke været så meget tid til hende som til Marius.
Vi startede meget langsom med risgrød til Ella da hun blev 6 måneder for jeg syntes hun virkede interesseret. Det vænnede hun sig til og er ok med 5 mundfulde nu. Alt andet jeg har prøvet vil hun ikke have. Indtil nu har jeg prøvet forskellige grøntsager og frugt. (Vil iøvrigt lige slå et slag for den franske babycook maskine fra BEABA - fantastisk nemt at lave al slags mos!) Til gengæld er hun dygtig til tudekoppen. Hvad skal jeg gøre for at få hende til at åbne munden mere end til den allerførste mundfuld?
Indtil nu har hun fået 4 flasker om dagen ca kl 6-7, 10-11, 2-3 og kl 18, samt en dreamfeed ved ca 23 tiden. Den har min mand kæmpet med - det tager ihvertfald en time hvis hun overhovedet gider.... Hun drikker 150-200 ml per flaske.
Hun vågner sjældent af sult om natten. Hun vågnede meget om natten indtil vi for et par uger siden lærte hende at falde i søvn uden sutten som hun jo ikke kunne holde på alligevel og vi var trætte af at det tog længere og længere tid at putte hende. Nu er hun rimelig at få til at sove hvis hun er træt og mæt, ca 15 min med lidt brok.
Hun virker ikke som om hun generelt er et særlig sultent barn. Hun er lang og forholdsvis slank. Har ikke rendt til vejning osv da jeg jo kan se at mine børn har haft det godt...! Men tror hun vejer lidt over 8 kilo og er ved at vokse ud af str 74 tøjet.
Når jeg har tilbudt hende mos har jeg gjort det først efter flasken kl 11 og kl 18, senere halvejs i flasken og nu før flasken (og den står ikke lige foran hendes næse så hun kan se den). Men hun bliver bare hidsig og laver flitsbuen. Har også prøvet at holde helt op med skemad i et par dage og så prøve igen. Jeg har også prøvet at give hende noget at holde i selv: En ske, kop, noget mad osv. Det er interresant nok til at starte med, men så gider hun det ikke og hun får stadig ikke noget mos ned. Har også prøvet at putte det ind når hun åbnede munden for sin egen ske, men så ryger det ofte lige ud igen. Noget bliver derinde og jeg kan se at hun sagtens kan finde ud af at gumle og synke det.
Hvad skal jeg nu prøve? Skal jeg til at give hende protein nu før hun er mere etableret med grød og grøntsager?
Et andet spørgsmål: Hvor meget mælk er for meget til min søn på 2 år? Han kunne sagtens leve af mælk.... Vil gerne have to store kopper som det første om morgenen, får 1-2 glas i vuggestuen og igen en stor kop om aftenen inden sengetid. Det giver vist over en liter. Han spiser rimelig i løbet af dagen.
Afslutningsvis vil jeg lige nævne at vi flyttede da Ella var kun 4 måneder, at Marius for to uger siden er startet fuld tid i vuggestuen, hvor han før kun var der om formiddagen. Dette for at give mig mere fleksibilitet for at klare Ella-pigen. Hun skulle jo til at have mos lige der hvor Marius skulle hentes og lurene blev ofte forstyrret en smule da hun aldrig kunne sove særlig længe i barnevognen. Nu sover hun formiddagslur på vej til vuggestuen ca 30-60 min og eftermiddagslur på 2t+ i sin seng. Kommer i seng ca kl 19.
Det blev en meget lang smøre men regner med at der så er info nok til at give et godt råd! :-)
Med venlig hilsen
Camilla