Svar: Jobskifte, flytning, dagpleje
4. november 2007
Alder:
9 mdr.
Kære "Egoistiske mor"
Nogle gange er vi nødt til at tage nogle beslutninger og gøre noget, som vi kan se på sigt vil være det bedste, men som måske ikke er det bedste lige nu og det er okay. Jeg synes det lyder rigtig godt at du har fået nyt arbejde, vil få bedre arbejdstider, at I vil købe mere permanent bolig, skal bo tættere på familien osv. og der er ingen tvivl om at det således vil være rigtig godt for jer alle sammen og bestemt også for jeres lille pige.
Du kan tænke og spekulere nok så meget frem og tilbage, hvad der vil være bedst at gøre, men i sidste ende så er du jo underlagt et system som hedder 'pladsanvisning', for det hele afhænger jo faktisk af, hvornår I kan få en plads til jeres datter det nye sted.
Mit råd er derfor at I undersøger mulighederne, der hvor I skal flytte hen og får jeres datter skrevet op så hurtigt som muligt. Der er sandsynligvis nogle regler for tilflyttere og hvordan man gør, om man får sin anciennitet med sig eller om man starter helt forfra igen osv. Det kan jo være at I slet ikke kan få en plads, men skal finde privat pasning og så ændrer hele situationen sig igen.
Min umiddelbare tanke er at I kan gøre begge dele. Du kan lade din datter blive hvor hun er til hun får en ny plads og så flytte hende der. Hun kan sagtens klare at flytte efter 2 måneder - det der betyder noget er, at I så har mere ro på hjemme, så hun oplever at alt er godt og spejler sig i det. Hun er jo glad for at være hvor hun er og trives med det. Det er jo en periode, der i forvejen er præget af ferie og at mormor passer (jeg synes så vidt muligt ikke at hun skal i gæstedagpleje).
Du kan også vælge at hun ikke skal starte dagpleje før I får en plads det nye sted, men det kræver som du skriver at I bruger en del ferie og det synes jeg også er lidt ærgeligt, for ferie bør familien holde sammen:o)
Med hensyn til flytning og hvor I skal bo, så gælder her det samme - at hun spejler sig i jer og hun har det bedst, hvor I er og hvis hun fornemmer at I er glade og har det godt. Hun føler sig "hjemme" sammen med mor og far.
Det er rigtigt at der er mange skift og derfor også en vis stresspåvirkning for et lille barn. Man kan også tale for og imod hvorvidt hun skal have det hele overstået på en gang og hurtigst muligt, eller om man skal forsøge at tage lidt af gangen. Jeg tror desværre ikke at I kan planlægge jer ud af dette, det afhænger jo fuldstændig af hvad I finder at bo i osv. og det er jo også vigtigt at det bliver noget godt. Det nytter jo ikke at I tager et eller andet uovervejet og tilfældigt, som så gør at I atter skal flytte efter ½ år, så er det bedre at vente en måned ekstra på det helt rette.
Så jeg kan godt forstå at du grubler og spekulerer i et væk og der er også mange overvejelser at gøre sig. Detsværre kan man dog ikke planlægge sig ud af alt ting og nogle gange må man tage tingene som de kommer:o) Børn er faktisk rigtig gode og også stærke og jeres datter skal nok klare flytning af både dagpleje, hus osv. Det der er alfa omega er at I er der for hende, lytter til hende og forsøger at stille hendes behov, når de opstår. Når man har to omsorgsfulde forældre, så kan det ikke gå helt galt:o)
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med det hele og tillykke med det nye job - det lyder dejligt for jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske