Brev:
Jobskifte, flytning, dagpleje
4. november 2007
Alder:
9 mdr.
Jobskifte, flytning, dagpleje
Kære Helen
Jeg har været så glad for dine tidligere svar, så nu prøver vi igen.
Vores lille datter på 9 måneder er så småt begyndt indkøring i dagpleje. Hun har været der nogle timer og det går bare rigtig fint. Hun hygger sig og sidder nærmes med julelys i øjnene for at se de andre børn. Mor savner hende og syns det er helt vildt svært at hverdagen skal være så radikalt anderledes fremover. Savner mine timer med hende men prøver og prøver at være rationel. Så det har været svært- især for mor!
Hun sover stadig ufattelig dårligt om natten- vil have mindst 1 ammetår mellem 23 og 5-6, kan ikke sove uden at få en tår hvis hun først er vågnet. Om det er kravlealder, nye indtryk, ører eller hvad ved jeg ikke. Min teori er, at det er hendes måde at bearbejde alt det nye på.
Måske er hun mere påvirket end man umiddelbart synes- for det må være hårdt for hende også.
Nu er der sket det at jeg har fået nyt job, hvilket indebærer en flytning. Tættere på familie, drømmejob og gode forhold ang. arbejdstid mv. Det indebærer også dagplejeskift for lillepigen. Hun når således at være der hvor hun er nu i ca 6 hele uger før hun skal skifte (hvis vi altså når at få en plads....)
Jeg har en aftale med min nuværende arbejdsgiver om delvis genoptagelse med 20 timer/uge. Jeg bruger 1 måneds barsel på den måde, så det skulle give nogle ugers ro. Nu når jeg så kun at bruge 6 uger (ca halvdelen) på den måde.
Alt i alt store omvæltninger for os alle men forhåbentlig til det bedre, idet vi går efter mere permanent bolig samtidig. Jeg føler mig enormt egoistisk fordi det uden tvivl er hende det går værst udover lige nu. På langt sigt dog til det bedre.
Problemet er hvordan vi gør overgangen mest skånsom for lillepigen.
Det skal lige siges at jeg har mulighed for at starte med ferie, hvis jeg ikke får en plads til hende lige til tiden.
Helt konkret er planen at jeg skal starte 1.januar (men har nok først plads til hende 1. februar. Jeg starter 15. november i mit "gamle" job med delvis genoptagelse. Oprindeligt havde jeg barsel til 15. december. Far har juleferie fra 15. december.
Jeg har 5 ugers ferie og mormor har også lidt så januar kan dækkes ind mht pasning hjemme. Vi har også mulighed for at vente med at flytte til 1. februar, hvis vi ikke har ny plads.
Hun kan altså blive i sin nuværende plads helt til skiftet men afbrudt af juleferie og 1 uge i gæstepleje (hvor min mor dog kan tage hende). Hun kan også passes hjemme helt til 1. februar hvis vi presser citronen ang. ferie og trækker på mormor.
Men:
Er det bedst at prøve at få min barselstimer som oprindeligt- dvs sammenhængende fra nu af og til jeg skal skifte job. På den måde skal hun ikke starte dagpleje før vi får en plads det nye sted.
Eller er det bedre at hun bliver i sin plads (hun har kun været der 7 dage a 1-2 timer) til vi får en ny plads. På den måde er hun inde i rutinen omkring aflevering og andre børn osv. Hun ser jo ud til at hygge sig der de gange hun har været der. Jeg synes bare det må være en stor omvæltning for hende at skulle starte nyt sted allerede efter 2 måneder.
Angående flytningen. Da vi står for at købe bolig kan der blive problemer vedr. overtagelse lige til tiden. Jeg har mulighed for at bo hos mine forældre med hende indtil vi kan flytte ind. Dvs. hun bor et kendt sted men med ny pasningordning.
Hvis vi er "heldige" falder flytning sammen med hendes opstart i ny dagpleje. Så er jeg bare i tvivl om ikke det er bedre hun er et kendt sted, når hun er "hjemme" indtil hun er vant til dagplejeren, så hun ikke får to nye baser på en gang.
På den anden side trækker det jo alle de kære forandringer ud over længere tid i stedet for bare en gang for alle at komme i gang og få en ny hverdag.
Jeg grubler og spekulerer og piner mig selv med min dårlige samvittighed. Samtidig prøver jeg at fortælle mig selv at det på langt sigt vil give en gladere mor med mere tid og overskud til lillepigen.
Men lige nu og her synes jeg det er helt fuldstændig uoverskueligt. Så jeg vil blive SÅ glad hvis du vil fortælle hvad du tænker om det hele.
På forhånd 1000 tak
Mange hilsner fra "den egoistiske mor"