Svar: Vil ikke sove om natten - 6 mdr.
4. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære trætte forældre
Jeg kan ikke ud af jeres brev se hvad tidspunkt jeres dreng sover på, men umiddelbart lyder det jo ikke helt rigtigt at han skal være vågen op til 4 timer om natten, hvor han græder rigtig ked af det og skal bæres rundt.
Det lyder som en plausibel årsag at han har ondt i maven, da afføringen er hård og jeg synes i første omgang at I skal give ham lidt laktulose. Derudover skal I naturligvis se på hans indtag af mad og mælk i løbet af dagen og hvornår han sover der.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 8: Grød, evt. havregrød med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Ammes og puttes herefter til formiddagslur, sover 1-1½ time
Frokost 12: Grød eller Grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop, sidde i sin høje stol få lidt agurkestave, brødskorper og lignende at sidde med selv.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover et par timer, som I også beskriver
Eftermiddag 16: Ammes. Sidde i sin høje stol, igen få lidt brødskorper, frisk frugt eller lignende at sidde med, kan også tilbydes lidt sveskemos eller anden frugtmos for maven. Hold igen med banan og sødmælk, som kan virke forstoppende. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos evt. med lidt kød eller fisk, vand af kop, evt lidt frugtmos til dessert og må også meget gerne til aften få lidt frisk frugt, brødskorper eller lignende at sidde med, øve sig med. Kan evt. ammes efterfølgende, hvis han viser tegn til gerne at ville det
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23/24: Amning
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke amning, men hvis han græder meget så kan du være nødt til at gøre det.
Jeg håber at laktulose og ovenstående madplan vil hjælpe jer lidt videre, så natten kommer til at hænge lidt bedre sammen for jer alle. Til sidst vil jeg lige sige at nogle børn kan have voldsomt ondt for tænder og at I naturligvis skal være opmærksomme på om det er i gummerne at han har ondt. Smerter i ørerne kan også være årsag til at børn vågner og græder om natten - i givet fald plejer gråden at stoppe, når barnet tages op og er på højkant.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske