Svar: Nu er spisningen, der fylder
4. november 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg tror umiddelbart at din dreng trænger til nye smagsoplevelser, han keder sig, hvis maden er for ensformig og netop nu, hvor han er blevet 6 måneder kan du jo give ham meget mere familiemad og meget mere variation.
Du skriver at du ikke vil presse ham til at spise og derfor heller ikke sidder og laver ansigter osv for at få ham til at åbne munden. For mig er der stor forskel på at lave ansigter og på at presse og jeg synes det er en god idé, hvis du med din mimik kan motivere ham til at tage lidt mere imod skemaden.
Han må godt få rugbrød, hvis han allerede kan tygge det, men han har stadig brug for både grød og grøntsagsmos for at blive mæt nok og for at få de næringsstoffer som han har behov for. Du skal så bare lave grød og mos som smager af noget mere.
Grød kan være havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Grøntsagsmos kan du lave af alle slags grøntsager: gulerod, blomkål, broccoli, squash, porrer, selleri, spinat, pastinak, persillerod, skorzonerødder, bønner, savojkål, grønkål osv. osv. Vær opmærksom på selleri, fennikel, spinat og rødbede som indeholder nitrat og derfor kun må udgøre 1/10 af portionen.
Hvis I får lidt sovs og det er lavet på sødmælk, så må du gerne give ham lidt af dette og så er det også nu at du kan begynde at tilbyde ham lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Husk at alt hjemmelavet mad skal tilsættes fedtstof for at blive energiberiget og du kan med fordel også bruge modermælkserstatning, så du på den måde får lidt ekstra energi i maden.
Du må købe de industrielle produkter og du kan lave maden selv, det er okay. Da det tilsyneladende går fint med den hjemmelavede mad, så må du naturligvis gerne fortsætte med dette og give så meget som muligt af dette. Hvis du en dag, så har brug for at gøre det lidt lettere og mere praktisk, at I skal på tur eller lignende, så må du gerne købe noget til ham. Som sagt er der jo næsten ikke grænser for hvad du kan begynde at give ham nu.
Han vil også nyde at få en skorpe, agurkestav eller lignende i hånden, som han selv kan sidde med og det er også en god idé.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 8: Havregrød, øllebrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Sidde med lidt frisk frugt, brødskorper og lignende i hænderne, får herefter en flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos af forskellig slags og begynde med lidt kogt kød og fisk i. Vand af kop
Puttes til middagslur evt. med en flaske
Eftermiddag 15.30: Grød, f.eks. flerkornsgrød med lidt frugtmos, vand af kop. Tilbydes igen lidt frisk frugt, brødskorper, agurkestykker eller lignende at sidde med, evt. flaske efterfølgende. Det kommer an på hvor meget mad han spiser.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, igen også tilbydes noget at sidde med selv, det kan være små kogte blomkål eller broccolihoveder, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20
Sen aften 23-24: Flaske
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke flaske
Som du kan se er der fortsat en del flasker i løbet af dagen her, men dette ud fra at du fortæller at du nu er begyndt at give flaske om natten fordi han er sulten. Jeg synes det er bedre at du således tilbyder ekstra flaske om dagen også selvom du øger hans madindtag, så du på den måde sikrer dig at det netop er i dagtimerne at man spiser og ikke om natten.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske