Svar: Vægtstagnation og fægtende arme
31. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Bonnie
Sundhedsstyrelsen har lavet en gennemsnitlig vurdering af børns månedlige væksthastighed for vægt og længde. I følge den, så vil dreng tage nogenlunde således på:
0-1 måned: 890g/måned
1-2 måned: 990g/måned
2-3 måned: 830g/måned
3-4 måned: 730g/måned
4-5 måned: 610g/måned
5-6 måned: 530g/måned
6-7 måned: 460g/måned
(Kilde Anbefalinger for spædbarnets ernæring - vejledning for sundhedspersonale, sst. 2005)
Som du kan se så falder vægtøgningen stille og roligt i takt med at barnet øger sin alder og dette er helt naturligt. Det er naturligvis ikke det samme som at vægten stagnere og tallene her er også gennemsnitlige og man er nødt til at se på det enkelte barn. Nogle børn tager rigtig meget på i starten, der er børn som kan tage mere end 500g på om ugen i begyndelsen. Der er således børn som vejer 10 kg allerede når de er 4 måneder, hvor andre vejer det, når de er et år - selvom deres udgangsvægt var det samme.
De fleste børn vil gennemsnitligt have fordoblet deres fødselsvægt, når de er knap 6 måneder gamle og vil have tredoblet deres vægt ved 12 måneders alderen. Din dreng har mere end fordoblet sin fødselsvægt allerede som 3 måneder gammel og med det in mente tænker jeg - han kan jo ikke blive ved at vokse i samme hast:o) Derfor vil det for ham, være helt naturligt at vægten ikke længere stiger i samme grad og at du i en periode, kan opleve at vægten stagnere. Det er ikke det samme som at han godt må tabe sig, for det må han ikke, men det vil være naturligt at hans vægtkurve flader lidt ud på nuværende tidspunkt, fordi han har taget så meget på i starten.
Samtidig så er det også sådan, at de fleste børn netop i den periode, hvor de begynder med overgangskost ligesom skal vende sig til at optage den nye mad. Man kan også forestille sig at det har betydning, hvornår man får startet med skemaden og samtidig så har barnets opmærksomhed på verden og større interesse for andet end brystet jo også indflydelse, - præcis som du selv beskriver.
Med hensyn til at svøbe ham, så lyder det som en god idé. Det vil hjælpe ham til at holde mere fysisk sammen på sig selv og dermed også opnå større fysisk ro, så han sover bedre og mere roligt. Når børn ikke vil svøbes så er det ofte fordi de vil noget andet, at de endten er sultne, har brug for at blive skiftet eller lignende, derfor skal du være helt sikker på at han er parat til at blive puttet, når du svøber ham.
Du kan evt. prøve at svøbe ham inden du ammer ham sidste gang, så han holdes svøbt under amning og således forbinder det med noget rart - igen er han jo ved at være en stor dreng og det kan være svært at styre. Alternativet til et svøb kan være at putte ham i en voksipose, duni-duo, Slee bee og hvad de nu hedder. Disse køreposer som man putter barnet i, når det skal ud og sove. Det hjælper også ofte børnene til at finde ro og bliver forbundet med at det nu er puttetid.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske