Brev:
Vægtstagnation og fægtende arme
31. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Vægtstagnation og fægtende arme
Kære Helen,
Tusind tak for dit gode svar vedrørende skemad og afføring. Din kommentar omkring Seamus’ vægtstagnation fik mig til at tænke.
Hvorfor er overgangen til skemad ofte forbundet med vægtstagnation? De burde jo både få i pose og sæk, så hvorfor stagnation?
Han er blevet slem til kun at spise kort tid ad gangen og har desuden travlt med alle mulige andre ting under amning (ikke ved skemad!) Han skal charme moderen, grine, kigge på alverdens ting etc. Han er en hurtig-spiser (det er han nødt til for at følge med), så han tømmer normalt et bryst med mælkeknuder på 7-8 minutter. Den sidste tid har det været svært at få ham til at spise mere end 3-4 min. Det betyder jo, at han måske kun har fået den tynde mælk. Tror du dette er årsagen til hans stagnation?
Jeg har prøvet trix’et med at lægge ham omvendt til samme bryst de sidste par dage, og den hopper han som regel på og spiser noget mere ad gangen. Det har betydet, at der nu går lidt længere tid mellem måltiderne (3 timer - hurra).
Hans afføring er lidt mere fast og “klistret” end da han kun fik modermælk, men stadig blød - tror du alligevel det kan være forstoppelse - hvis hele “systemet“ går langsommere og ophober sig lidt?
Mens jeg er i gang, har jeg lige et spørgsmål mere. Seamus er en meget aktiv, stærk og glad dreng. Han har lært at falde i søvn selv efter principperne i “godnat og sov godt” - dog i en noget tillempet form, hvor jeg aldrig er ude af lokalet mere end 2 minutter, hvis han er ked af det. Jeg tager ham desuden også op, hvis han græder, fordi han er ked af det. Det gik let og smertefrit, og han er rigtig god til at falde i søvn selv. Problemet er, at han er meget urolig og fægter med armene, når han skal falde ind i søvnen, - eller i løbet af natten, når søvnen bliver let (han forstyrrer sig selv og os andre). Han vågner rolig og glad.
Jeg har forsøgt med svøb, men det bliver han for det meste meget vred over, så det er ikke løsningen. Har du nogen forklaringer på dette fænomen?
Jeg burde måske også lige fortælle, at Seamus sover godt og roligt fra 19 til 05 - dog afbrudt af en masse mad, som holder de fægtende arme i ro.
Kl. 05 starter de fægtende arme for alvor, og kører on and off til vi står op ved 7 tiden. Om dagen sover han normalt 3 gange af 30-45 minutters varighed. Han tager aldrig en god lang lur om dagen.
Mange hilsner
Bonnie