Svar: Reaktion på mors sorg og vintertid
31. oktober 2007
Alder:
23 mdr.
Kære Idas mor
Jeg er ked af at høre at du har haft en missed abortion, det er meget hårdt og påvirker naturligvis jer alle.
Du har helt sikkert ret i at lille Ida ikke helt har kunne forstå, hvorfor mor pludselig har ligget mere på sofaen og været ked af det. Børn tager dog ikke skade af at opleve at forældre også kan være ked af det, det er helt okay og det bedste du kan gøre nu er at være om hende og forsøge at få hverdagen til at ligne det den plejer. Så bliver hun atter tryg og rolig.
Med hensyn til at få hende til at sove om morgenen, så synes jeg da det er et forsøg værd at går frem og tilbage med max 3 minutters intervaller. Det lyder jo som om at Ida ikke er utryg eller ulykkelig men mere i hopla og mener det er tid at stå op og være aktiv og her er det fint at bruge denne metode. Hvis hun er ked af det, ulykkelig og grædefærdig over at I går fra hende, så dur den metode ikke. Så er I nødt til at blive hos hende og berolige hende, så hun atter falder til ro.
I skal naturligvis også se på hendes søvn i løbet af dagen og hvad tid I putter hende på. De fleste børn vil omkring 2 års alderen have behov for at sove en lur i løbet af dagen - mange sover faktisk kun 1 time, måske 1½ - det kommer an på hvordan de sover om natten. De fleste vil gennemsnitligt sover 10-11 timer om natten.
Fortsat held og lykke med det hele, krydser fingre for at I snart vil have mod på at forsøge med en lille ny igen:o) Knus herfra
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske