Svar: Noget med gråd...
31. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Mie
Velkommen til:o) Det gør mig ondt at høre at I har haft så svær en start med svampeinfektion, kamp omkring amning, indlæggelse på børneafdeling og nu en masse gråd og så en oplevelse af at din dreng vægrer sig mod fysisk kontakt. Det lyder til at være rigtig hårdt og jeg håber at du har nogen omkring dig, som du kan tale med og som hjælper jer i denne situation?
Du skriver at I har været til kiropraktor med din dreng og at det har hjulpet lidt. Har han sagt noget om, hvad der er galt, hvorvidt din dreng har brækket noget under fødslen, har fået nogle nerver i klemme i nakken eller lignende - det kunne jo være en plausibel forklaring på, hvorfor han græder så meget og vægrer sig mod at blive holdt tæt i favn, da det naturligt vil give ham smerter.
Børn har brug for kropskontakt og fysisk nærhed. Det betyder ikke at de skal overdynges med kærtegn hele tiden eller masseres i et væk. Men det handler om at de har behov for at være i favn, at blive gået med, at blive vugget i de voksnes arme. De fleste spædbørn vil også falde til ro, hvis de lægges mave mod mave på fars brystkasse.
At du således fortæller at I ikke oplever at kunne røre ved jeres dreng, at han ikke kan trøstes og ikke bryder sig om den tætte kropskontakt kan jeg godt forstå bekymrer dig og det synes jeg også er helt relevant at undersøge nærmere. Hvad siger jeres læge og sundhedsplejerske, som kan se jer og som kan se jeres dreng? Jeg kan jo herfra hvor jeg sidder ikke se og vurdere, hvad der sker og hvordan jeres dreng er, men jeg synes det er helt relevant at I nævner det til lægen og sundhedsplejersken.
Har I en slynge? Det vil være rigtig godt med en slynge i jeres situation. For det første har man mulighed for at bære rundt på sit barn, få barnet til at slappe af og samtidig give barnet den fysiske kontakt og vuggende bevægelser uden at holde det fast i favn. Samtidig kan man lave nogle andre ting imens og sådan er det jo også - man skal jo også lave noget andet en gang imellem.
Med hensyn til at lade ham græde, så kommer det meget an på hvad gråd der er tale om. Når små børn græder, så kan det jo have rigtig mange årsager og gråden er som udgangspunkt måden at fortælle at noget ikke er som det skal være og barnet har behov for hjælp. Hvis barnet græder fordi det har behov for hjælp til at finde roen og overgive sig til søvnen, så er det helt okay at stå ved siden af barnevognen, trøste, vugge lidt, berolige med dine hænder. Men drejer gråden sig om at barnet er bange, sultent, skal have skifte ble, har behov for kontakt, for at blive holdt, snakket med osv. så skal man naturligvis ikke lade barnet græde, men i stedet tilfredsstille det behov som barnet har.
Og så er der også de børn som nogle gange bare græder og græder og hvor man prøver alt og intet virker og man ved ikke hvorfor barnet bliver ved med at græde. Her er det vigtigt at bevare roen og er det meget slemt så må man overlade det til en anden bare et øjeblik. Det kan være tortur at stå med et grædende barn, hvor man intet føler at kunne stille op og det er også derfor jeg spørger om du har nogen til at hjælpe dig. Måske en mor eller svigermor, som kunne tage lidt over imens du og din drengs far gik en tur eller tog alene op og handle...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske