Svar: Lillepigens natmad
31. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Ane
I første omgang vil det være rigtig godt, hvis du kunne lægge din datter hyppigere til brystet i løbet af dagen. Du har en stor pige og det lyder helt sandsynligt at hun nu har behov for at få mere mad og netop ved at bede om brystet hyppigere producerer du mere mælk. Det er dog hensigtsmæssigt for jer begge, hvis du kunne få hende til at øge sit behov i dagtimerne i stedet for om natten.
Samtidig er det også sådan at børn på din datters alder ofte begynder at kræve mere mad om aftenen, altså spiser hyppigere i løbet af aftenene for at fylde sig godt op til natten, hvor de så tager et ekstra stræk. At din datter har kunne sove fra klokken var ca 19 til 01 er faktisk at sove igennem og det er meget flot, - det ville dog være bedre, hvis hun sov dette stræk mellem kl. 24 og 06... og jeg kan godt forstå dig. Jeg tænker derfor at hyppigere amning i løbet af dagen og evt også om aftenen vil kunne give jer begge en bedre nattesøvn.
Hvis dette ikke virker, så vil det være udmærket at forsøge med en flaske. Så længe hun er under 4 måneder bør du give hende modermælkserstatning type 1, men efter 4 måneders alderen kan du godt forsøge med vælling, hvis du gerne vil prøve dette. Det er dog sådan at vælling i princippet kan springes over, det er ikke noget man skal give sit barn. Hvis man således har mælk nok og løbende kan øge sin mælkemængde til barnets behov, så kan man ligeså godt gå direkte til skemaden, når barnet viser behov for dette.
Fordelen ved at give en flaske vælling er at det mætter lidt mere og derfor sover børnene ofte meget godt på dette. Der er dog igen garanti. Hvis du giver modermælkserstatning eller vælling så start med 100-150 ml og øg hende langsomt efter hvad du fornemmer hun kan klare til 150-200ml. I alderen 4-6 måneder gives max 2 flasker vælling (max 400ml).
Hvis du sætter en flaske i stedet for en amning, så risikerer du at din mælkeproduktion falder yderligere. Det vil således være udmærket at starte med at amme og så supplere med en flaske efterfølgende, hvis du fornemmer at du ikke har mælk nok til at mætte hende. Da din datter dog sover fint om aftenen, så lyder det jo ikke som om at det er problemet og vil du have effekt af vællingen, så giv hende den sen aften inden du selv går i seng.
Håber det virker, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske