Brev:
Ondt i maven og søvn
30. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Ondt i maven og søvn
Kære Helen,
Jeg har fået en dejlig lille søn, som nu er 2 måneder.
For at gøre en lang historie kort, så bor jeg i udlandet, hvor den lille også er født. Han er taget ved kejsersnit 9 dage før termin, da han lå til at blive en sædefødsel og vendingsforsøget mislykkedes.
I forbindelse med kejsersnittet var hospitalet ikke specielt opmærksomme på at få amningen til at fungere, så da jeg kom hjem fra hospitalet var det med et flaske-barn (dog med modermælk i flasken...) og som allerede på det tidspunkt havde mave-problemer.
I løbet af 4 dage efter hjemkomsten fik jeg ham dog til at tage brystet, og amningen har fungeret fint siden og han får stadig kun modermælk.
Desværre er maveproblemerne fortsat. Han har i lange perioder meget ondt i maven. Det virker om om han har meget luft og han græder meget, når prutterne arbejder sig igennem tarmsystemet. Han har afføring ca. 4-6 gange i døgnet. Han tager fint på og fra at veje 3500 g ved fødslen, vejer han nu ca 5700 g.
Når han ikke har ondt i maven, er han en glad lille dreng, som pludrer og griner. Men en hel del døgn består af næsten ikke andet end gråd og ondt i maven.
F.eks i går. En meget urolig nat, hvor han var vågen flere timer og ellers var urolig det meste af natten på grund af prutterne. Han ligger og presser og presser halvvejs i søvne, hvis ikke det gør så ondt, at han vågner. Fra 9.45 til kl 20 sover han samlet set halvanden time (to gang 45 min) og begge gange vækkes han af prutterne. Han græder det meste af dagen og fra 16.30 til 20 decideret skriger han hele tiden kun afbrudt af amning.
Mine spørgsmål til dig er derfor:
Skal jeg være bekymret for om han får søvn nok, når han sover så lidt i løbet af dagen?
Med al den megen gråd og skrigen på forskellige tidspunkter af døgnet, har vi endnu ikke rigtigt kunnet etablere nogen form for dagsrytme. Vores bedste rytme er hans spiserytme, som har ca 3-4 timer imellem (døgnet rundt). Hvis han er udmattet efter lange skrigeture kan han dog gå op til 6 timer, hvis han falder i søvn. Alt andet er meget tilfældigt. Der er derfor ikke nogen fast soverytme eller fast putte-ritual, da det er meget svært at vide, hvornår han kan falde i søvn i al græderiet.
Er det et problem, at vi ikke har ret meget rytme endnu? og hvornår bør vi i givet fald forsøge at etablere en sådan?
Mit sidste spørgsmål er, at vi har forsøgt en hel del forskelligt til maven: kamilleté, fennikelté (sværger de til hernede...), massage af maven (dog ikke hos zone-terapeut, da jeg ikke har kunnet finde en hernede), flatulex (svarer til mylicon-dråber derhjemme), indført en sut og senest prøver vi nu med et svensk produkt "magdroppar" som indeholder Lactobacillus reuteri. Tilbage på hylden med uprøvede ting, står det engelske gripe water.
Det eneste, der har haft nogen effekt, har været sutten, som synes at tage toppen af smerterne, når prutterne skal igennem og de svenske magdroppar. Dog uden at kurere ham.
Inden jeg prøver gripe water vil jeg dog gerne spørge om du kender noget til produktet? Jeg har nemlig ikke kunnet finde noget på dansk om produktet og er derfor lidt tøvende overfor det... og har du evt. andre forslag til hvordan, vi kan få prutterne til at gøre mindre ondt?
Venlig hilsen
Karen