Svar: Vil pludselig spise flere gange om natten
25. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Line
Det er meget forskelligt hvornår børn får tænder og derfor kan jeg ikke udelukke at Hjalte har et par tænder på vej, som generer. Det er dog gennemsnitligt mest omkring 6 måneders alderen at tænderne bryder frem... men som sagt kan det ikke udelukkes. Ellers kan hans savlen skyldes en masse enzymændringer i hans spyt, som gør at han nu bliver bedre og bedre i stand til at nedbryde den mad I giver ham. Der sker løbende en modning af tarmsystemet og også af spyttet - og det giver mere savl end i andre perioder.
Jeg ved fra et af dine tidligere breve at I har forsøgt med vælling, men jeg kan ikke se vælling fremgå af din plan for dagen. Vælling og modermælkserstatning generelt mætter mere end modermælk og du kan derfor forsøge om en flaske vælling sen aften kunne være lykken og gøre at han sov et lidt længere stræk om natten. Det kunne således være en mulighed at give ham et måltid mad kl. 23 inden du selv går i seng.
Du kan også gøre det at du tager ham op og ammer ham her. Det vil sige amning kl. 19.30 og igen kl. 23-24 og så lade ham spise mere eller mindre i søvne. Det kan han sagtens. Det forebygger opvågningen kl. 01 og gør at du således kan sove lidt ekstra der, hvor du har mest behov for det. Det er enormt hårdt at blive vækket kl. 01, når man selv sover aller bedst.
Jeres dagsplan ser ellers fin ud.
Fortsat held og lykke, håber at ovenstående virker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske