Svar: Lur eller ikke lur?
24. oktober 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Emils mor
Dejligt at høre fra dig og at I alle trives:o) Har du tjekket om han i ryggen har sådan en åbning, hvor der rent faktisk sidder et par duracell batterier....
De fleste børn vil i Emils alder fortsat have behov for en middagslur, men det er altså ikke alle. De fleste er godt over 3 år (nogle 4) før de rigtig begynder at kunne undvære en lur midt på dagen. I 2 års alderen vil de fleste have behov for at sove 1-2 timer om dagen og så 11-12 timer om natten - sammenlagt ca 13 timers søvn i døgnet. Dette er naturligvis gennemsnitligt og nogen sover derfor mindre andre lidt mere.
Jeg tænker at du skal gå ud fra at han som udgangspunkt skal have sin middagslur og tilbyde ham dette, hvilket det jo også gør i vuggestuen. Nogle dage falder han måske i søvn og det er dejligt, andre dage, så ligger han og snakker og hygger sig og så kan man overveje om man skal tage ham op igen, eller om det ikke også er okay lige at ligge lidt ned, få kroppen til at slappe af selvom man så ikke falder i søvn.
Jeg synes derfor I skal være fleksible omkring det og forsøge at pejle lidt ind efter, hvad I mener han har behov for. Børn ligner deres forældre og derfor er deres søvnbehov også forskelligt ligesom vores er. Måske I heller ikke sover særlig meget sådan generelt og trives med det...
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske