Brev:
Lur eller ikke lur?
24. oktober 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Lur eller ikke lur?
Hej Helen
Det går rigtig godt med Emil, så det er rigtig dejligt. Han er nu 2 år og fire måneder, og mit spørgsmål drejer sig om hans middagslur. Han sover 9 ud af ti dage 2 timer eller mere til middag - men han er begyndt på en gang imellem at springe luren over og sover ikke så meget som et sekund hele dagen. I vuggestuen lægger de ham ud, men så ligger han bare og synger og snakker i laaang tid, indtil de til sidst tager ham op igen...
Han er selvfølgelig mere træt og pirrelig om aftenen, men klarer det forbløffende problemfrit. Vi synes dog han er rarest at være sammen med, når han har sovet - men er det et tegn på, at han måske ikke har behov for at sove så meget mere? Eller "gør børn bare sådan" en gang imellem?
Han har altid været super afhængig af sin middagslur, og måske er han bare ved at blive ældre, sådan at det at skippe den ikke gør ham så meget? Han er også begyndt at sove væsentligt kortere tid i weekenden.
Generelt er han et barn, der "aldrig giver op før man lægger ham ned". Man hører altid, at "mine børn falder bare i søvn på stedet, hvis den bliver over 21". Men Emil kan uden de store problemer holde sig vågen i.. ja, vi har faktisk ikke prøvet senere end til klokken 01 (og det var IKKE med vilje men fordi vi var i et fly), men det kunne han sagtens.
Han holder sig bare vågen og kører på som en anden Duracell-kanin! Han kunne sikkert blive ved. Så jeg er usikker på, holder sig vågen fra middagsluren bare fordi han ganske enkelt kan - eller fordi vi skal til at skære lidt ned på det?!
Det er måske svært at sige noget om, men hvad er den generelle erfaring med lure, når man er i hans alder??
Mange hilsner
Emils mor