Svar: Støtter endnu ikke på hele foden
24. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Der kan være forskellige årsager til at børn går på tæer, her under både neurologiske og muskulære lidelser, men også hvis barnet f.eks. har gået i gåstol. Nogle børn har også nogle sanseproblemer der gør at de ikke kan lide at sætte foden ned i underlaget og derfor går på tæer, andre børn er født med stramme sener og er således rent fysiologisk ikke i stand til at sætte foden fladt ned.
Som du beskriver din datter og ud fra det sundhedsplejersken har sagt, så lyder det meget sandsynligt at din datter vil komme ned på flad fod af sig selv på et tidspunkt. Det er ikke udsædvanligt at børn starter med at gå lidt på tæer og først efter lidt tid, så begynder at sætte foden rigtigt. Da hun ikke er ældre end hun er, så synes jeg derfor din sundhedsplejerske har fuldstændig ret i, at det er noget I ser an og ikke noget du skal bekymre dig unødigt over.
Hvis det viser sig at det ikke retter sig af sig selv, så vil man henvise jer til en fysioterapeut, som vil vise jer nogle øvelser I kan lave. Hun vil sandsynligvis også vise jer en speciel børste, hvor man børster barnet under fodsålerne.
Det er en god idé at du giver hende massage af hele kroppen også under fødderne, at du cykler med hendes ben, lader hende sparke fra på dine hænder, din mave osv. Lad hende ligge på ryggen og trække sig op, når du holder hende i hænderne. Først til siddende stilling og så til sidst helt op at stå. Lad hende stå og hoppe på dine lår, når hun viser interesse og lyst til det.
Da hun er født før tid, har I evt. haft kontakt til en børnefysioterapeut på børneafdelingen og jeg synes du skal ringe og tale med hende. Det kan være rart lige at vende det med en som ved noget om det og det er jo det, der er der til:o)
Og så tag det stille og roligt, det skal nok komme og hun er jo en fin og dejlig lille pige, som i øvrigt trives rigtig godt, så på den måde lyder det ikke som om at du skal bekymre dig:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske