Svar: Madplan til min pige
24. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Jette
Det lyder som om der er fuld gang i udviklingen hos din lille pige og du har naturligvis helt ret i at hun skal have sit energiforbrug bedst muligt dækket.
Det er meget vigtigt at udnytte hendes nysgerrighed og lyst til stadig at smage på ting og putte i munden. Sundhedsstyrelsen taler om at der er et vindue på netop dette tidspunkt, hvor børn er meget modtagelige for at få smagsoplevelser og for at få mad som skal tygges.
Når jeg ser planen for jeres dag, så ser den umiddelbart fint ud hvad angår hyppigheden af måltider. Jeg synes dog at hun får for meget grød og for lidt grøntsagsmos og jeg vil derfor foreslå at I begynder med mere rigtig mad, altså mere familiemad og også meget gerne rugbrødshapsere til frokost, hvilket jeg også kan fornemme at I så småt er begyndt på.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Havregrød, vand eller evt. lidt sødmælk af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, eller frugtmos, brødskorpe eller lignende at sidde med og gnaske i, vand af kop
Ammes evt. og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af grøntsagsmos. Meget gerne også rester fra aftensmaden, det kan være godt kogte pastaskruer eller små stykker frikadelle eller hvis I har fået lasagne eller lignende og noget er tilbage, så må hun også gerne få det. Naturligvis serveret i en konsistens, som hun kan kapere. Vand af kop
Ammes evt. og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 15-16: En portion tykmælk, A 38 eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys osv. Vær opmærksom på at først efter 9 måneders alderen må komælk og komælksprodukter udgøre en større del af indtaget. En gang imellem kan hun derfor også få en portion grød her. Derudover også frisk frugt at sidde med, ½ bolle at gnave lidt i osv. Vand af kop
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk. Hun må få det hele: pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat, frikadeller og flødegratinerede kartofler... Det er en god idé at lave mad, hvori der indgår lidt sovs, så kan I mose kartofler, grøntsager, ris osv med sovsen og give hende dette og ved siden af så give noget som er i stykker, som hun selv skal forsøge at spise med fingrene eller med en gaffel. Vand af kop
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften 23-24: Amning
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke amning
Mange børn bryder sig ikke om grøntsagsmos hvis der er kartoffel i, men de vil gerne spise mos lavet af alle mulige andre grøntsager og det må du gerne gøre. Mange børn vil hellere have kartofler, hvis det er bagte kartofler med lidt smeltet smør eller kartoffelbåde, som de selv kan sidde med.
Du spørger om du skal give kartofler til frokost i stedet for grød og her tænker jeg at hun ikke skal have kartofler, men alle mulige slags grøntsager og gerne så meget forskelligt som muligt og som sagt gerne lidt rester fra aftensmaden, - det er let og praktisk.
Fortsat held og lykke med hende og med alt det nye I kan begynde at servere. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske