Brev:
Spise selv med gaffel og ske
22. oktober 2007
Alder:
15 mdr.
Spise selv med gaffel og ske
Hej Helen.
Har lige et spørgsmål om om hvordan jeg bedst søtter vores datter i at kunne spise med gaffel og ske. Hun kan godt spise lidt med gaffel, men har forsat ofte svært ved at få maden til at hænge på gaflen, og når man er sulten går det jo lidt hurtigere med klør fem :-) Førsøger jeg at guide hende opgiver hun helt. Men derimod må jeg gerne hjælpe hende, når hun forsøger at spise med ske.
Hvornår bør man begynde at stille krav til hende om at hun bruger gaflen?
Og kan du sige noget om sproglig udvikling ift hendes alder? Jeg synes jo selv hun er fantastisk dygtig (jeg er jo mor :-)), men jeg synes hun snakker meget og kan mange ord (selvfølgelig ikke helt korrekt udtalt, men altid samme lyd for samme ting) men hun siger bla. mor, far, lego, klodser, bog, bold, kiks, drikke, dukke, sut, håndklæde, bad, bil, pu ha og flere dyrelyde. Jeg har indtrykket af at hun er god til at kommunikere og bede om og benævne ting. Og hun forstår også simple opfordringer som "kan du finde en hagesmæk, dine sko, skal du i bad" osv Og hun kan bede om specielle sange ved hjælp af ord og fagter.
P.s Hun har desuden fået det meget bedre igen, selv om vi nu har mellemørebetændelse igen. Har dog nu fået en aftale om dræn i ørene, så vi forhåbentlig kan hjælpe hende ovenpå og lidt lettere gennem efteråret og vinteren.
Venlin Hilsen T.