Svar: Kostplan til småtspisende baby
22. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære K.
Helt overordnet så er det vigtigste at din datter spiser og har lyst til at spise. Det at spise og nyde et måltid er alfa omega og derfor er det for mig at se helt okay at du tilbyder din datter risgrød. Hun er 6½ måned og spiser også grøntsagsmos og hun kan stille og roligt få anden mad også. Du skal fokusere på at hun synes det er sjovt og at hun forbinder det at spise med noget rart, noget positivt.
Når hun bliver 7-8 måneder taler sundhedsstyrelsen om at der er et vindue som man skal forsøge at udnytte. Det handler om at børn i denne alder fortsat er så nysgerrige at de gerne putte i munden og gerne smager og forsøger at tygge. Derfor er det vigtigt at man her forsøger at give barnet så meget forskellig og så mange smagsoplevelser som muligt og jo mere familiemad, jo bedre.
Jeg tænker derfor at hvis du sørger for at give din datter mad, som du ved at hun kan lide og samtidig også giver hende lidt nyt at smage på en gang imellem, så er I startet på en god måde og så skal det med den grovere grød nok komme på et tidspunkt.
Det er en god idé at lave risgrøden med modermælkserstatning - måske står det også på pakken? I hvert fald kan man normalt godt gøre dette for at sikre de småtspisende børn lidt ekstra energi og sikre deres mælkebehov. Derudover så tænker jeg at netop risgrød ofte er rigtig godt som en basisgrød, det vil sige at man med fordel kan komme forskellige former for topping på grøden. Ofte bruger man jo lidt frugtmos, men man kan faktisk også komme lidt gulerodsmos på eller måske blande lidt anden grød i - f.eks. hirse eller boghvede, som er lidt mere fnugget i konsistensen og ikke så groft som havregrød.
Det lyder voldsomt at du nogle gange tilbyder flaske op til 12 gange på en dag og det synes jeg ikke du skal gøre. Det får hende til at afvise den endnu mere. Jeg synes derfor du skal holde fast i at lave grøden på mme, tilbyde vand af kop, en gang imellem måske mme af kop, men ellers vand som udgangspunkt. Og så skal du give flaske ca 4 gange i døgnet, så den ikke forbindes med noget ubehageligt og så hun måske godt vil acceptere den lidt igen.
Det vil være rigtig godt, hvis du begynder at give hende brødskorper, agurkestykker, ristede rugbrødsbjælker og lignede i hånden, som hun selv kan sidde med. Det er vigtigt for at give hende smagsoplevelser og for at forbinde mad med noget dejligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Formiddag 9: Risgrød lavet med mme, med forskellig topping, frugtmos eller måske forsøge med topping af en anden form for grød, så hun stille og roligt vender sig til noget der har lidt anden struktur og smag. Vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, forsøge med forskellige grøntsager, rodfrugter osv. meget gerne noget der smager af noget. Bruger du kogt kød eller fisk, så kog det rigtig godt mørt og blend det så meget du kan. Også her kan du forsøge med et glas et eller andet, det er let og praktisk og mange børn kan godt lide det. Vand af kop.
Sidde med brødskorper, agurkestænger, rugbrødsbjælker mv.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Flaske evt. lidt frugtmos. Sidde med brødskorper, agurkestænger, rugbrødsbjælker mv.
Aften 18: Grøntsagsmos, forsøge med mere og mere der tager udgangspunkt i jeres mad, lidt sovs, lidt alm. krydderier osv. Vand af kop. Sidde med brødskorper, agurkestænger, rugbrødsbjælker mv.
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Flaske
Tror du ikke, hvis du giver hende flaske 4 gange dagligt og hun i øvrigt ikke presses til den i øvrigt, at du så kan få hende op på ca 400ml mme + det der så indgår i grøden? Så må det være sådan og så er hendes jernbehov dækket fint ind. I forhold til alle hendes maveproblemer, så synes jeg jo det er synd, hvis hun skal have jern og så får problemer igen...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og giver dig lidt ro. Det lyder jo som om at lillepigen i øvrigt trives og har det rigtig dejligt:o) Det er altså ikke alle børn der drikker så store mængder mme, når de først kommer rigtig igang med skemaden og det kan godt være helt okay. Det du skal se på er at din lille pige trives, at hun udvikler sig, at hun tisser som hun skal og så skal du fokusere på hendes lyst til at spise mere end hvor meget der kommer ind:o)
Det skal nok gå - knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske