Brev:
Kostplan til småtspisende baby
22. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kostplan til småtspisende baby
Hej Helen,
Tak igen for din gode brevkasse. Jeg har skrevet til dig tidligere om min datter, som ikke spiser så meget. Hun er nu lidt over 6½ måned gammel.
Vi giver hende 3 skemåltider om dagen og flaske mellem 4-5 gange om dagen. Desværre er der sket den udvikling med hende, at hun nu efterhånden finder flasken så kedelig, at hun nærmest ikke gider drikke fra det. Det betyder desværre, at hun oftest tager alt mellem 20-40 ml på en flaske. Det er nærmest ingenting og det betyder jo igen, at jeg i perioder laver 12 flasker om dagen for at få noget i hende. Vi er nu begyndt at give jern, da hun ikke kommer over de 400 ml om dagen.
For at give et eksempel så drikker hun måske 50-60 ml. i søvne kl. 20 og 23 og vågner ved 6 tiden og drikker kun 25 ml. Hun vil ganske enkelt ikke have mere. Nogle gange lægger jeg hende ind for at lege lidt i 5 min. også kan jeg få 20 ml. mere i hende. Men nok om det - hun gider ikke den flaske mere!.
Heldigvis har vi set den udvikling, at hun er bedre til at drikke af glas og bliver tilbudt ved hvert måltid. Godt nok drikker hun ikke kæmpe portioner, men hvis hun intet mælk ellers har fået kan vi godt - nogle gange - få 60-70 ml. i hende på en god dag ved et skemåltid. Det redder os nogle gange på målstregen.
Men - mit spørgsmål går på følgende. Jeg har igennem mine spiseproblemer med min datter mødt ind til flere kloge læger og mødre til slanke babyer og det gik altid igen, at hvis der var noget min datter kunne lide, så skulle jeg endelig give det til hende. Fidusen er så, at min datter ELSKER risgrød med pære fra Beauvais. Når jeg serverer den (har også prøvet at pulverrisgrød af det svenske mærke SEMPER - og det virkede lige så godt). Hun spiser gerne alt mellem 130-200 gram af det. Til sammenligning kan jeg under pres, mas og jeg klemme måske 40 gram øllebrød i hende og havregrød afvises fuldstændig af en helt lukket mund - men pulverrisgrød kaster hun ned. Jeg har prøvet at lave det fra bunden med rismel, men det var ingen succes - det skal være det færdiglavede pulver, som jo også er sødt.
I de dage hvor mælkeindtaget er fuldstændig i bund propper jeg 100 ml. MME i - istedet for de 100 ml vand som der står på pakken. Så ryger der ekstra MME ind på den måde. Mht hendes kost skal det lige siges, at hun spiser grøntsagsmos med kartoffel, gulerød, ærter og bønner med MASSER af fløde og smør - og det spiser hun ganske fint - gerne mellem ½ og 1 dl. pr gang, så hun er ikke fuldstændig kræsen. Vi har prøvet med små kødboller, men det har ikke været noget hit endnu. Hun bliver nærmest kvalt af dem og spytter dem ud igen.
Mit spørgsmål går så på, hvad din holdning er til at give et 6½ måneder gammel barn risgrød, når hun burde spise øllebrød, havregrød mv. Min personlige holdning er jo, at jeg gerne vil have mad i hende og tro mig, når jeg siger, at stemningen om morgenen er ganske anderledes, når der ryger 1½ dl risgrød ned i forhold til 40 gram øllebrød.
Hvad synes du? Skal jeg fortsætte med risgrøden? Det er jo vigtigt at tage i betragtning, at min datter ikke drikker de anbefalede 750 ml. om dagen, men ligger på omkring 3-400 ml om dagen, så der skal virkelig noget ekstra ind med skemaden for at kompensere herfor.
På forhånd tak for dit svar.
K.