Svar: Tilbageerobring af nattesøvnen
13. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Rie
Det gør mig ondt at høre at Sebastian har været indlagt med nyrebækkenbetændelse, det lyder voldsomt og der er ikke noget at sige til at du føler din mælkeproduktion er gået voldsomt ned og at Sebastians sovevaner er ændret.
Du skriver at du gerne vil overgå til mere flaske og det er helt fint, det vil jeg gerne støtte dig i. Det undrer mig dog lidt, da jeg ved at I har haft mange ammeproblemer i begyndelsen, men at du har kæmpet dig vej og at amningen faktisk kom til at køre rigtig godt efter at Sebastian bla. fik klippet tungebånd. Du skriver også at Sebastian foretrækker brystet og at flasken er svær at få ham til at tage og jeg synes derfor du skal overveje, hvorvidt mere og mere flaske er den bedste løsning for jer.
Handler det om at der også skal være mere tid til storesøster, at du bare har kæmpet så meget med amningen en gang, at du nu bare ikke orker mere eller hvad???
At give flaske har naturligvis mange fordele, bla. at du ved præcist hvor meget han får at drikke og det kan være lettere at trøste med en sut, når barnet ikke får bryst. Det kan derfor også gøre det lettere at få sovet om natten, far kan tage over, hvis det er nødvendigt og du står på den måde ikke alene på samme måde, som du føler du gør når du ammer.
For at få Sebastian til at undvære brystet om natten, så vil det under alle omstændigheder være nødvendigt at du får fyldt ham lidt ekstra op om dagen. Om det så skal være ved at tilbyde mere flaske eller ved at lægge hyppigere til, må du vurdere.
Der er dog ingen tvivl om at Sebastian også dier gerne ved brystet om natten fordi det for det første er tryghedsgivende, men samtidig så fornemmer du jo også at din mælkeproduktion daler i øjeblikket og det at spise hyppigt om natten, hvor du producerer mere af det mælkestimulerende hormon er vigtigt for at få din mælkemængde op igen. Jeg tænker derfor at måden Sebastian spiser på i øjeblikket hænger sammen med en naturlig måde at få reguleret din mælk ind igen.
Hvis du begynder at give for meget flaske, så vil din mælkeproduktion naturligvis dale yderligere og hvis du har det bedst med det, så er det okay. Du vil så også vide at han har fået flaske og vide hvor meget han har fået og vil så måske lettere kunne få ham til at sove videre ved at hjælpe ham med at skifte stilling, give ham en beroligende hånd osv. og således lære at sove uden brystet.
Du er nødt til at gøre dig nogle overvejelser omkring hvad du vil i forhold til amning og flaske og du skal indstille dig på at ting tager tid. Nu hvor Sebastian har været syg, så er det en erfaring han har med sig og det sidder i hans lille krop. Derfor vågner han flere gange og det tager tid at få ændret denne vane.
Han bliver dog også ældre og i takt med at han også begynder at få skemad, så vil du også kunne begynde at indføre lidt flere faste tider for mad og søvn om dagen og hans søvn vil ændre sig om natten. Der er således ændringer på vej forude, selvom det er svært at forholde sig til, når det er nu, du trænger til at få sovet:o)
Jeg ved godt at det ikke er det mest konkrete du får fra mig i dag, men det handler også om at jeg ikke er helt klar over hvor du selv står i forhold til amning og flaske og spørgsmålet er om du selv er det? Jeg håber dog at mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske