Svar: Kropumulig pige
12. september 2007
Alder:
16 mdr.
Kære Winnie
Du må meget gerne amme din datter og det kan du gøre længe endnu, hvis I begge har det godt med det. Det du skal overveje er naturligvis hvor meget du ammer, for det er meget vigtigt at hun ikke ammes mere end en, evt. 2 gange dagligt, hvis du samtidig skal give plads til anden mad og lyst til at spise.
Det lyder som om at amning er vigtigt for jer, når din datter skal sove og derfor må det være aftenamningen du skal bibeholde, det er en del af hendes putteritual. Men i løbet af dagen bør hun tilbydes rigtig mad.
En dagsplan med mad svarende til hendes alder kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop eller du kan evt. vælge at amme efterfølgende for at hun så får sit mælkebehov dækket hos dig.
Formiddag: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, evt. lidt ost at gnave. Vand af kop og måske en gang imellem få lov til at få lidt juice.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af aftensmaden, det kan være kogte grøntsager, det kan være kogte pastaskruer, det kan være stykker af frikadelle osv. Også gerne gulerod, agurk, tomat, avokado, rød peberfrugt og lignende. Vand af kop. Hvis I en aften har fået f.eks. lasagne, så må du også meget gerne give hende et stykke lasagne til frokost dagen efter.
Eftermiddag: En portion tykmælk, A38, neutral yoghurt og lignende hvori du tilsætter frugtmos, moset banan, friske bær, evt. lidt rugbrødsdrys osv. Vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Det kan også være lidt rød peberfrugt, avokado og lignende. Hvis hun har spist lidt af dette her, så behøver I ikke være så fokuserede på indtaget til aftensmaden.
Aften: Det samme som I spiser, kød, fisk, ris, pasta, meget gerne sovs, mad der smager af noget, gerne den lidt gammeldags mad, evt. frugtgrød med mælk til dessert, Vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes til natten.
Når du ammer hende til natten, så vil jeg foreslå dig at I laver selve amme og putte ritualet om. Sæt dig i stuen og am hende der, eller sid i en stol på hendes værelse og am hende der. Når du så putter hende i seng, så skal det være inden hun falder i søvn. Du må meget gerne sidde hos hende, holde en hånd hos hende, kærtegne hende blidt. Hun må gerne ligge og mosle rundt, det gør ikke noget at hun falder i søvn på maven, men det er vigtigt at hun føler sig tryg og kan finde ud af at sove i sin seng.
Sid hos hende, syng en sang, hvis hun ligger på maven, så hold dine hænder på hendes ryg, ligger hun lidt på siden, så vug hende blidt, når hun ligger ned imens du synger og beroliger. Læs også en historie - godnatlæsning er en rigtig god ting.
Du kan ikke forvente at hun vil falde i søvn uden din hjælp, men du kan godt lære hende at falde i søvn uden brystet og det er vigtigt. Men du skal naturligvis være der for hende og du skal betrygge hende i at hun roligt kan sove. Du er nødt til at hjælpe hende med at falde i søvn i sin seng og være der for hende.
Når børn slår og bider, så er det vigtigt at skelne imellem, hvilke situationer det sker i. Hvis det er imens I sidder og kæler og kysser og hun så pludselig bider dig i kinden eller slår ud efter dig, så kan det godt være en form for kærlighedserklæring - "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig" og således et kærtegn der kammer over. I en sådan situation er det naturligvis vigtigt at fortælle at det gør ondt og vise hende, hvordan man kærtegner blødt i stedet for.
Hvis hun slå ud og bider fordi hun endten mangler ord, bliver frustreret eller måske gør det helt umotiveret, så er det rigtig vigtigt at I hjælper hende med at sætte ord på, så hun bliver forstået og samtidig også flytter hende fra jer. Hvis du har hende på armen eller på skødet og hun så bevidst slår ud efter dig, så sig nej og sæt hende ned. Det at der følger en handling med gør at hun bedre husker og fornemmer at det var forkert det hun gjorde.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske