Brev:
Søvnbehov og amning
11. september 2007
Alder:
4 mdr.
Søvnbehov og amning
Kære Helen,
nu er jeg også nået til det punkt, hvor jeg godt kan bruge lidt vejledning.
Jeg har en pragtfuld datter, der idag er 4 mdr gammel. Allerede under graviditeten var jeg klar over, at hun har temperament og masser af energi. I begyndelsen var hun meget urolig og havde usandsynlig svært ved at sove osv. Det er vi dog ude over nu. Vi har ikke nogen problemer med hende som sådan, men der er et par områder, hvor jeg tror jeg vil kunne gøre det bedre for hende med lidt vejledning fra dig.
1) Middagssøvn. Igår og idag har hun sovet ude i sin barnevogn af flere omgange, hvilket jeg ellers ikke har kunnet få hende til !??? Hidtil har hun haft een sikker lur dagligt en time efter hun er stået op om morgenen og så i tre kvarter. Ellers har hun powernappet ved brystet, på min arm osv. og så været lysvågen i det øjeblik jeg har forsøgt at lægge hende fra mig.
Igår og idag har hun sovet fra 9-9.45, fra 11.30- 12.15 og så sov hun 1½ time i går eftermiddags fra 13.30 – 15.00, nu må vi se, hvad hun gør i eftermiddag (..det blev 35 min). Når hun vågner efter sin første lur er hun ikke helt frisk og i hvert fald ikke ret længe ad gangen, så jeg har forsøgt at få hende til at sove videre ved at stå klar ved barnevognen og vugge eller køre så snart hun rørte på sig, ved at tage hende op, amme og putte hende igen umiddelbart, ved at stå derude og holde hende lidt i hånden og sige schyy (måske lidt naivt eftersom hun KUN falder i søvn når jeg kører med vognen) – men alt sammen uden succes.
Mht middagssøvn ville jeg gerne at hun sov en sammenhængende lur om formiddagen, at hun sover mindst en gang i løbet af eftermiddagen (hvilket hun måske lægger op til nu?) og med tiden vil jeg gerne kunne putte hende uden at skulle køre med vognen.
2) Nattesøvn. Indtil for 3 uger siden har hun sovet rigtig glimrende fra 20 – 6 afbrudt af gennemsnitligt 2 amninger. Hun blev så ammet i vores seng kl 6 og sov videre der til 7-7.30 tiden, hvor vi står op. Hun bliver nu puttet lidt tidligere da hun er træt og nem at putte kl ca 19.30. Vi har et putteritual som vi følger slavisk, der slutter med en amning, hvor hun falder næsten i søvn. Når hun er mæt vender hun hovedet væk fra brystet, kigger kort på mig og lukker øjnene og falder i søvn på min arm svøbt i dynen og hun kommer så over i sin seng stadig svøbt i dynen.
Hun er nu begyndt at vågne for mere mad kl ca 23 og kl 1 og så hver hveranden time resten af natten til hun kommer over til os kl 6. Jeg prøver først at tage hende op og visse hende i søvn igen og det lykkes måske to gange på en nat, men de andre gange vil hun helt klart have mad. Hun koncentrere sig dårligt om at spise i dagens løb, stiller lige den værste sult og så er hun videre.... eller også er hun mæt? Hun gider i hvert fald ikke spise mere og hun bøvser og gylper som om hun er fuld af mad??
Jeg har fornemmelsen af at der er mad nok....det sprøjter som regel til alle sider når hun beslutter sig for at sige tak for mad. Umiddelbart ville jeg gerne vente lidt med grød, men kan da også godt se at det måske er nødvendigt for hende med mere mad nu? For min skyld gør det ikke noget at hun vågner så tit om natten, jeg har gode kræfter og klarer det nærmest i søvne og tiden hvor hun er så lille og har det behov er jo også så kort. Men børn skal jo sove for deres udviklings skyld eller?
3) Vores aktivitetsniveau. Vores datter har altid kunnet tage temmelig meget stimuli, men lige pludselig er det så for meget for hende. Jeg går til babysang og babysvømning med hende og det nyder hun. Normalt har jeg hende også med til efterfødselsgymnastik, men har droppet det i denne uge for at se om det giver mere ro på – hun kan nemlig ikke lide gymnastiksalen og det ødelægger hendes første lur, hun vil ikke spise dernede og resten af dagen er ødelagt – så er det bare ikke det værd.
Men tror du det bliver for meget for hende? Og er det vigtigere at alt hvad vi gør passer i en særlig rytme på klokkeslæt osv? (Fra hun var helt lille sad hun på arm når vi var på indkøb osv, nægtede at ligge i barnevognen uden at kunne se noget! Hun græder næsten ikke, men når hun græder græder hun HØJT, hun pludrer meget og leger meget og bevæger sig meget og elsker at tumle. Hun vejer næsten 7 kg og er 68 cm lang og som sagt 4 mdr idag.
Det blev lidt langt – håber du bærer over med mig
venlig hilsen Karen
PS: jeg kom lige i tanke om at det måske er relevant for dig at vide at vores datter ikke tager sut og heller ikke flaske.
Jeg tilbyder hende en ammetår ca hver 1½ time